מי הוא המפיק בפועל ומה הם שלבי ההפקה בפועל – הפקות סרטים


את תהליך ההפקה בפועל ניתן לדמות לפס ייצור במפעל של כול מוצר שהוא. בפס הייצור ישנן תחנות ביניים שהמוצר צריך לעבור החל מחומרי הגלם הבסיסיים ועד לאריזה סופית ושליחה ללקוח המשלם.כמו מנהל פס ייצור במפעל, בעולם הוידאו יהיה זה המפיק בפועל האחראי על כול תהליך הייצור עד למוצר הסופי.

במאמר זה אפרט את שלבי ההפקה בפועל החל מבניית התקציב ועד היום האחרון של הצילומים מנקודת המבט ותחומי האחריות של המפיק/ה בפועל.

1.בניית תקציב

 

לאחר שקיבלנו את התסריט יכול כרגע המפיק בפועל ולהתחיל ולפרק את התסריט לסעיפים תקציביים. זהו שלב שצריך להשתמש הרבה בדמיון וממש לנסות לדמיין כיצד יראו הימי צילום וזאת על מנת לדעת אילו סעיפים לתמחר. חשוב להבחין בין סעיפים קבועים שבד"כ לא משתנים כמו הוצאות קבועות בבית לבין סעיפים תקציביים שעלולים להשתנות תוך כדי תנועה כמו הוצאות משתנות בבית.

 

בטופס תקציב סטאנדרטי יהיה תמיד עלויות מעל הקו ועלויות מתחת לקו. עלויות מעל הקו יהיו עלויות שבד"כ לא משתנות כמו עלות במאי, מפיק, שחקנים, תסריטאי. אלו סעיפי תקציב שתמיד צריך, עמדות של תפקידים שבכול הפקה יהיה לנו.  עלויות מתחת לקו יהיו עלויות שיכולות להשתנות כמו תאורן, גריפ, תפאורה, עלויות משתנות שלא תמיד תמיד תמיד יהיה לנו צורך בהם.

 

כאמור בשלב זה נצטרך להפעיל הרבה את הדמיון ולנסות לדמיין אילו מרכיבים אנחנו נצטרך להפעיל לטובת ימי הצילום אבל לא רק לדמיין. גם התסריט יכול לעזור לנו הרבה מאד. לפניי בניית התקציב אנו יכולים לפרק את התסריט (ולדעת בערך ואני כותב בערך כי דברים יכולים להשתנות תוך כדי תנועה) אילו סעיפי תקציב אנחנו צריכים לתמחר.

 

לדוגמא: במידה ומופיע לנו בתסריט מרדף מכוניות אנחנו נדע להקדיש סכום מהתקציב לטובת השכרת מכוניות לצילומים. במידה ומופיע לנו בתסריט סצנה של זוג רומנטי שיוצא ללונה פארק בתל אביב אנחנו נדע שאנחנו צריכים להקדיש סכום מאד נכבד מהתקציב לצילומים בלונה פארק.

 

בשלב בניית התקציב אנחנו משחקים בעיקר משחק של ניחושים כי איננו יודעים בדיוק מה ייכנס בתקציב ומה לא ולכן מנסים לחלק את העוגה בצורה הכי מאוזנת. יכול להיות שהעוגה לא תוכל להחזיק סעיפים מסוימים ואז הבמאי יצטרך להתפשר בחזון האמנותי שלו. לאחר אישורו הסופי של התקציב יהיה זה אחריותו של המפיק בפועל לעמוד בתקציב וממש להגן בגופו על כול סעיף תקציבי.

 

טיפ: תמיד אבל תמיד כדאי לכול תקציב להוסיף סעיף בלתם. תפקיד הסעיף בלתם הינו לשמש ככרית הגנה להתפתחויות בלתי צפויות תוך כדי הימי צילום. בלתמים תמיד אבל תמיד יקרו ולכן חשוב להיות מוכנים כלכלית להוצאות אלה.

 

 

2.בניית לו"ז פרה פרודקשן, ימי צילום, ופוסט פרודקשן.

 

זהו שלב שבו המפיק בפועל בונה לו"ז של כול ההפקה החל מימי ההכנה, ימי הצילום, משמרות העריכה ועד להגשת המוצר הסופי ללקוח. גם במקרה זה מדובר קצת במשחק הניחושים כי בשלב ההתחלתי אין לדעת מה יקרה והכלל הכי חשוב הינו לנסות שכול התהליך יושלם כמה שיותר מוקדם לפניי דד ליין העלייה לאוויר או הגשה ללקוח על מנת שיהיה מספיק זמן לתיקוני עריכה.

 

לו"ז פרה פרודקשן יכלול בין השאר :

 

-תאריכי סיורי לוקיישן.

-דד ליינים לסיום כתיבת תסריט.

-הצגת פרופסים ( אביזרי תפאורה) ואישורם בפניי הבמאי.

-חזרות עם שחקנים.

-מצגת מול משרד פרסום.

-מצגת מול לקוח.

-מדידות הלבשה מול שחקנים.

– אישור קאסט.

 

לו"ז ימי צילום יכלול בין השאר :

 

-תאריכי צילום בכול לוקיישן.

-מעברי לוקיישן.

– ציון חגים או שבתות.

-אילוצי זמן של שחקנים ע"פ תאריכים.

 

 

לו"ז פוסט פרודקשן יכלול בין השאר :

 

-תאריכי משמרות עריכת אוף ליין.

-תאריכי משמרות עריכת און ליין.

-הקלטת קריינות.

-תאריכי משמרות סאונד.

-תאריכי הקרנות מול משרד פרסום.

-תאריכי הקרנות מול לקוח.

-יום עלייה לאוויר.

 

 

3.גיוס צוות, שחקנים, ספקים

 

לאחר שהתקציב שלנו אושר אנו יודעים מה הם גבולות הסעיפים התקציביים שלנו ולכן יכולים להתחיל לגייס צוות, שחקנים וספקים. בד"כ מדובר בהרבה מאד אנשים שצריך לדבר איתם ולסגור איתם מחירים ולכן בשביל לשמור על הסדר ולא לשכוח כמה סגרתם מול כול ספק אני ממליץ לרשום על התקציב את מחיר הסגירה.

 

בצורה זו לא יתרחשו מצבים לא נעימים לאחר ימי הצילום בו אתם ואיש הצוות לא מדברים על אותו המחיר שחשבתם שסגרתם או שמקבלים הפתעות לא נעימות בצורת חשבוניות.

 

 

4.הפעלת המחלקות השונות ע"י המפיק בפועל

 

זה הזמן להפעיל את כול הספקים שסגרתם בהתאם לצורכי ההפקה ולהתחיל לעבוד. כיצד מתניעים את אנשי הצוות השונים בשלב מוקדם זה?

 

-מלהק/ת יכולים לשבת מול הבמאי על מנת לאפיין את הדמויות הנדרשות ולצאת למסע הליהוק.

 

-ארטמן יכול להתחיל לפרק את התסריט ולהבין אילו פרופסים יידרשו להפקה או אילו צרכי ארט.

 

-צלם יכול לקרוא תסריט ולדבר עם הבמאי על קונספט הצילום הכללי. רק בשלב מאוחר יותר לאחר סיור לוקיישן יוכלו הבמאי והצלם לערוך שוטינג.

 

-סקאוטר לוקיישנים יכול להתחיל לפרק את התסריט מבחינת לוקיישנים שצריך למצוא על מנת להתחיל במסע הצייד.

 

5.ניהול ימי הצילום

 

אין יותר מדי מה להרחיב על סעיף זה שכן כרגע כול המחלקות עובדות בשיאם ונותר למפיק בפועל רק לפקח ולראות שהכול מתקתק. בנוסף לפיקוח בשלב זה המפיק בפועל יכבה גם שרפות רציניות אם אלו יתרחשו במהלך הצילומים.

 

 

מתוך הצילומים לסרט הפורצת של הגר בן אשר
הפקה של סרט קולנוע

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.סגירת הפקה

זהו תמו הצילומים כולם מבסוטים ונשאר למפיק בפועל לסגור את ההפקה. כיצד זה מתבצע?

 

-שליחת מייל קולקטיבי לכול הספקים שנתנו שירות עם הפרטים שצריך למלא בחשבונית. זהו מרכיב שאני מאד מאמין בו ויכול מאד לייעל לנו עניינים. תמיד תמיד יהיה לנו בכול הפקה ספקים חדשים שעוד לא עבדנו איתם וגם אם עבדנו איתם הם לא יזכרו את פרטי חברת ההפקות על מנת לכתוב חשבונית.

 

מייל זה ימנע מצב שבו אחרי ימי הצילום אלפי ספקים שואלים את המפיק כול פעם מחדש מה הם פרטי חברת ההפקות. אילו פרטים צריכים להופיע במייל עבור הספקים?

שם הפרויקט

שם חברת ההפקות

מס ח.פ של חברת ההפקות.

מס תיק ניכויים של חברת ההפקות.

כתובת מייל למשלוח חשבוניות.

 

-איסוף כול החשבוניות וסידורם בתיקייה מסודרת. את כול החשבוניות המגיעות מהספקים השונים יש לסדר בתיקיות מסודרות במחשב.

 

-בדיקה שהמחיר המצוין בחשבונית תואם למחיר הסגירה בפועל. לא תמיד המחיר יהיה תואם כי אולי היו ביום צילום שעות נוספות ועוד משתנים נוספים שעלולים להשפיע על מחיר החשבונית .

אחד מהמרכיבים שתמיד משתנים אלו עלויות שעות נוספות של אנשי צוות.

טיפ : באתר אקט ישנו מחשבון מיוחד היכול לתרגם שעות נוספות לכסף. כלי מאד שימושי שאני ממליץ עליו בחום. הרבה מאד פעמים אנשי צוות חדשים בתחום אינם יודעים לחשב שעות נוספות ואינם יודעים על קיום המחשבון או כיצד להשתמש במחשבון.

אז לכול  אלו שלא יודעים על קיום המחשבון להלן לינק לאתר אקט איגוד העובדים בקולנוע וטלוויזיה בישראל ובו תמיד יש מחשבון מעודכן לפי חודשי השנה.

https://www.act.org.il/

לכול אלו שלא יודעים כיצד למלא את הנתונים במחשבון על מנת לדעת עלות שעות נוספות אתם מוזמנים להיכנס למאמר שלי בבלוג ולהתחיל להבין כי זה בסיסי.

 

7.תשלומים לספקים

 

אני לא יודע מה מפיקים אחרים חושבים לגביי זה אבל אני חושב שהמפיק בפועל גם אחראי על כך שאיש הצוות או הספק שנסגר על ידי המפיק יקבל תשלום ולכן עד שלא כולם קיבלו את התשלומים שלהם אחריות המפיק אינה מוסרת.

 

8.תחילתו של תהליך הפוסט פרודקשן.

 

פוסט פרודקשן הינו עולם בפניי עצמו ואתם מוזמנים להיכנס למאמר שלי בנושא על מנת להבין את התהליך. זהו שלב שבו בד"כ נכנס לפעולה מפיק פוסט שאחראי על הפס ייצור של העריכות עד למסירת התוצר הסופי ללקוח. בשלב זה המפיק בפועל יפקח שלוז הפוסט שהוא קבע נשמר על מנת לעמוד בדד ליין מול הלקוח.

 

אתם מוזמנים להמשיך ולטייל בבלוג שלי ולמצוא עוד טיפים מועילים בעולם הפקות הסרטים.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך :

מושגי יסוד בהפקת סרט מציאות מדומה.

רכבים מצטלמים בהפקות וידאו.

 


Comments (2)

  1. yasmin abu rqiq

    שלום לך … כתבתי תרחיש מאוד חזק ומעניין וגם רווחי והייתי רוצה למכור אותו אם אתה רוצה לקנות אותו יש לי פיסקה המסכמת את אירועי הסדרה

    הגב