רכבים מצטלמים להפקות וידאו – כול מה שרציתם לדעת


 

 

רכבים מצטלמים להפקות וידאו הקדמה

 

רכבים מצטלמים להפקות וידאו מאז ומתמיד היו מצרך מבוקש. מכוניות הם חלק בלתי נפרד מחיינו כבני אדם ולכן משתקפות גם בתוכן של סרטים, סדרות, פרסומות וכמעט כול מדיום אפשרי השואף לחקות את המציאות. לי אישית יש חולשה לרכבים מצטלמים בהפקות ואני שמח במאמר זה לשתף בטיפים מועילים עבור כול מפיק או אחראי רכבים מצטלמים המקבל לידיו את המשימה.

 

      1.הצורך ברכבים מצטלמים בהפקות יכול להתעורר במס' מצבים :

  • הדוגמא הכי קלאסית תהיה כאשר אנו מצלמים סרט תקופתי. סרט תקופתי הינו סרט שהתקופה בה הוא מתרחש מאופיינת ע"י תקופה כלשהי. סיפור הסרט "הלומים" בכיכובו של עמוס תמם אותו הפקתי התרחש בשנת 1973 במלחמת יום כיפור. על מנת שהסרט יהיה אמין בפניי הצופים הלוקיישנים בהם צילמנו היו לוקיישנים של בנינים ישנים מאותה התקופה ומכיוון שתל אביב הינה עיר צעירה יחסית כמו המדינה לא חסרים גם בימים אלו בנינים שעוד לא השתנו מתקופת מלחמת יום כיפור ושם צילמנו. אזורים כמו שכונת יפו ד' כיכבו בהפקת הסרט והתמקדנו הרבה באזורים אלו. כפי ששכונות אלו שימשו אותנו על מנת ליצור את האשליה היינו צריכים להשתמש גם ברכבים מאותה תקופה שכן אם היינו מצלמים מכוניות בנות זמננו בעלילה שמתרחשת בשנת 1973 לא היה זה אמין בעבור הצופים. מיד התחלנו לדבר עם בעלי רכבי אספנות שבארץ לא חסרים כאלה והחלנו במלאכת ליהוק המכוניות כאשר מה שהנחה אותנו היה השנה שבה מתרחשת עלילת הסרט.
  • דוגמא נוספת לשימוש ברכבים מצטלמים תהיה כאשר אנו רוצים לזייף את מקום ההתרחשות של העלילה. לפניי מס' שנים הפקת הומלנד (הסדרה האמריקאית) הגיע לישראל לצילומי העונה השנייה. בהגיעם לצילומים בארץ רצו האמריקאים להשתמש בנופים השונים של ישראל על מנת שהצופה ירגיש שהעלילה מתרחשת בכווית. בשביל ליצור אשליה זו צילמו האמריקאים בעיקר ביפו בה הרחובות והשטחים באמת דומים לשכונות בכווית. על מנת להעשיר את האשליה נולד צורך ללהק להפקה גם הרבה רכבים בסגנון ערבי כמו שבאמת יש בכווית ובתור אחראי רכבים מצטלמים בהפקה  הייתי צריך למצוא הרבה מרצדס ישנות בנוסף לשאר הרכבים שלוהקו.
  • העצמת דמויות בסיפור . בסדרה "הפמליה" המוצלחת מאד מסופר סיפורם של חבר'ה אמריקאים החיים בשכונות המפוארות ביותר בלוס אנג'לס ומנהלים אורך חיים מאד ראוותני. בהתאם לאורך חיים זה מופיעות בסדרה הרבה מאד רכבים מפוארים ועכשוויים ( כי העלילה מתרחשת בימים אלו) . השחקנים הראשיים בסדרה תמיד ייסעו ברכבים כגון פרארי, אאודי, וג'יפ מהדגמים המתקדמים ביותר על מנת להעביר את המסר שהם חיים טוב.
  • שימוש ברכבים מצטלמים סתם כי הם מצטלמים ממש יפה ומגניב. כאשר צילמנו את הפרסומת דלתא best cotton השתמשו ברכב תקופתי למרות שלא היה בכך שום צורך הרכב פשוט היה נראה מגניב ויפה. הפרסומת סיפרה את סיפורה של הדמות הראשית המחליטה לגנוב כותנה מחקלאי כלשהו בשדה הכותנה שלו. החקלאי הגיע לשדה שלו רכוב על רכב איכרים ישן למרות שלא היה שום צורך בכך. לא היה צורך בפרסומת זו לשקר לצופה אודות התקופה בה מתרחש הסרט אלא השיקולים היו אמנותיים בלבד.

 

רכבים צטלמים בהפקות וידאו
רכב מצטלם דמות ראשית מתוך הפקת הסרט הלומים

 

 

 

 

 

 

 

       

      2.כיצד מוצאים רכבים מצטלמים להפקות וידאו

 

ישנן מס' שיטות למציאת רכבים מצטלמים להפקות ולהלן כמה מהם:

 

 

  • אינטרנט. אם בעבר הייתה זו משימה מאד קשה להגיע אל בעלי רכבים מצטלמים הרי שהיום האינטרנט מאד הרחיב ופתח את צינורות התקשורת לבעלי רכבים אלו. הספקטרום רחב וכלל בתוכו פורומים העוסקים באספנות רכבים, קבוצות בפייסבוק העוסקות באספנות רכבים מדגם מסוים, סרטי יו טיוב שאנשים מעלים עם הרכבים שלהם ועוד ועוד ועוד..

 

  • ספקי רכבים מצטלמים להפקות. כמו בכול תחום גם בתחום הרכבים המצטלמים להפקות ישנם ספקים המאגדים תחתם הרבה מאד קונקשנים לבעלי רכבים מיוחדים ויכולים לקשר אתכם בדיוק לרכב אותו אתם מבקשים לצלם ובכך לקצר לכם את זמן החיפוש בהרבה וגם לתפעל את הצילומים בשטח ולקחת אחריות על כול הסיפור.

 

  • מועדוני רכבים. לאנשים יש כול כך הרבה אהבה לרכבי אספנות או רכבים באופן כללי עד שנפתחו מועדונים מיוחדים סביב אותו דגם רכב שאולי אתם מחפשים. מועדונים אלו ניתן למצוא מאד בקלות באינטרנט.

 

  • יחצנים של חברות רכב. למשווקים של הרכבים אותם אתם מחפשים תמיד אבל תמיד יהיה מערך שיווק מאחוריהם החושק בחשיפתו של הרכב לכמה שיותר צופים. ניתן לפנות לאותם יחצנים של מותגי הרכב הרצויים לכם ואלו בשמחה יתרמו את מותג הרכב שלהם לטובת יום הצילום שלכם כמובן בתמורה הנכונה.

 

  • יד 2 . כפי שאתם בטח מכירים יד 2 הינו אתר למכירת רכבים יד שנייה. באתר זה ניתן למצוא בדיוק את הרכב אותו אתם מבקשים למצוא עם טלפון ישיר לבעל הרכב. מדובר בשיטה אולי קצת מוזרה למצוא את הרכב שלכם אך יכולה להיות גם שיטה מאד יעילה ומהירה. אם אתם מפיקים טובים אתם תדעו מה צריך לעשות במצב שכזה. יד 2 יכול לעבוד מאד טוב כאשר אתם לחוצים בזמן וצריכים מענה מהיר מאד.

 

  • דייג של מכוניות מהכביש. אסור בהחלט להגיע מצב כזה אך בהפקות כמו בהפקות עלולים לפעמים להתפתח מצבים קיצוניים בהם לא תוכנן להיות רכב מצטלם בסט אבל הבמאי שלכם משוגע ורוצה רכב מצטלם עכשיו ללא תכנון מוקדם. במצב שכזה כמו במלחמה כול האמצעים תקפים ולכן אשכרה אפשר לצאת לכביש לעצור בעלי רכבים ולשאול אותם אם יהיו מוכנים לנדב את רכבם. צפו להרבה יבושים מנהגים אך אחד ל זה יכול לעבוד ולהציל לכם את הטוסיק 🙂

 

  • אנשים. אתם תתפלאו עד כמה לאנשים יש אהבה כלפי הרכבים שלהם, במיוחד אספני רכבים שישמחו שרכבם יופיע בסרט שלכם. כמו במאמר שלי על לוקיישנים כאשר ציינתי מצב בו נוצרת הצלבת מידע אודות לוקיישן מסוים גם בתחום הרכבים המצטלמים זה תופס. תשתמשו כמה שיותר בידע של אנשים ובחוכמת ההמונים על מנת להגיע לרכב שלכם. אם תדעו להעביר את המידע בצורה מדויקת לבן אדם מסוים הוא כבר ידע להפנות אתכם לבן אדם הבא שיכול לעזור לכם. אנחנו חיים במדינה קטנה בה כולם מכירים את כולם אז תמיד לזכור לשאול בסוף השיחה על המלצות.

 

 

 

חשוב לציין שכמעט בכול אחד מהמצבים האלה תמיד יהיה מעורב כסף ולכן תדאגו מראש שיש לכם בתקציב סעיף תקציבי המכסה את הוצאות הרכבים המצטלמים. לפעמים יהיה מדובר בסכומים לא מבוטלים בכלל במידה ומדובר ברכבים שקשה להשיג ופה כבר יבוא לידי ביטוי כושר המיקוח שלכם ומשא ומתן. ישנן הפקות הדורשות כמות גדולה מאד של רכבים מצטלמים ולכן סעיף הרכבים בתקציב יהיה מאד שמן.

 

 

 

 

רכבים מצטלמים בהפקות וידאו
רכב מצטלם מתוך הפקת הסרט הלומים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       3.מה צריך לבדוק לפניי שסוגרים רכב מצטלם לצילומים

 

במאמר שלי אודות איתור לוקיישן אני מציין מס' דברים שצריך לבדוק לפניי שסוגרים סופית את הלוקיישן. בדיקות אלו נועדו למנוע מצב בו סגרנו את כבר את הרכב לצילום ואז ביום צילום עצמו מתגלות בעיות שלא ידענו עליהם. אציין פה מס' בדיקות שכדאי לעשות כאשר מצאתם את הרכב שלכם.

 

  • תמונות של הרכב. תמיד אבל תמיד כדאי לבקש מבעל הרכב תמונות עדכניות של הרכב שלו. בעלים של רכב עלולים לפעמים כול כך לרצות שהעסקה תתבצע עד שהם מסוגלים לשלוח לכם תמונות של הרכב שלהם מלפניי חמש שנים כאשר הרכב היה חדש ובוהק והיום למעשה הרכב נראה הרבה פחות טוב מפעם. אם לא תבקשו תמונות עדכניות אתם עלולים למצוא את עצמכם בהלם ביום צילום עצמו שכן הזמנתם רכב שנראה טוב ומגיע לכם רכב שנראה הרבה פחות טוב או אחרת לגמרי. נשמע עצוב נכון אבל לצערי במדינת ישראל זה יכול לקרות.

 

  • בדיקה פיזית של הרכב. על מנת להיות בטוחים ב 100% מעבר לתמונות שמבקשים מבעל הרכב המצטלם תמיד זה יהיה טוב גם לנסוע לבעל הרכב ולראות בעיניים שלכם את הרכב שהזמנתם על מנת להיות בטוחים ב 200 אחוז שזה מה שאתם מקבלים .

 

  • ביטוח. הרבה פעמים רכבים מצטלמים להפקות תפקידם אשכרה לנסוע בכביש לטובת הצילומים ולכן יש לבדוק אם ביטוח הרכב בתוקף. אינכם רוצים שבזמן הצילומים יעצור אתכם שוטר ויוריד את הרכב מהכביש כי נסע ללא ביטוח שלא לדבר על בטיחות השחקנים. תבקשו לראות ביטוח בתוקף מבעלי הרכב.

 

  • מצב מכאני. הרבה מאד פעמים בהפקות ישנו צורך לצלם רכבים מאד מאד ישנים שמצבם המכני כבר לא הכי טוב. יש להיות הכי שקופים מול בעלי הרכב ולספר לו בדיוק כמה קילומטר הרכב יצטרך לנסוע בצילומים. אינכם רוצים שהרכב יתקלקל בזמן הצילומים ויפסיק לעבוד. מצב כזה יכול לגרור את ההפקה לשעות נוספות עד שהרכב חוזר לתקינות וכרוך באובדן תקציבי. יש לקחת בחשבון גם מאיפה הרכב מגיע לצילומים. אם אתם מצלמים בתל אביב והרכב מגיע מחדרה יכול בעל הרכב לבקש ממכם הובלה ללוקיישן של הרכב ובצדק. עלות הובלה זו תתוסף גם לעלות הרכב המצטלם בעבור ההפקה ולכן חשוב מאד לשאול שאלות אלו. בכול מקרה תמיד כדאי שבעל הרכב יהיה נוכח בצילומים למצב שהרכב מתקלקל ורק בעל הרכב ידע איך לתקן את הבעיה. במידה ובעל הרכב אינו יכול להיות נוכח בצילומים אולי יהיה שווה לשכור את שירותיו של טכנאי שילווה את צילומי הרכב למקרה שמשהו משתבש ושיביא עמו את הכלים המתאימים .

 

  • הסכם רכב מצטלם. כפי שאנחנו חותמים מול בעלים של לוקיישן על הסכם לוקיישן כך גם מול בעלים של רכב מצטלם. הסכם זה יהווה מסמך הבנות מחייב בין בעל הרכב לבין ההפקה על מנת למנוע מצב של אי הבנות ועל מנת שההפקה תרוץ באופן חלק ללא עיכובים. בהסכם זה יהיו מפורטים סעיפים רבים כגון שעת הגעת הרכב לסט, תקינות הרכב, תשלום וכדו.

 

 

אתם מוזמנים להמשיך ולטייל בבלוג שלי ולמצוא טיפים מועילים נוספים בנושא רכבים מצטלמים להפקות.

מאמרים נוספים בבלוג שעלולים לעניין אתכם :

 

איתור לוקיישנים להפקות

היתר צילום בעיר תל אביב