הלבשת דמויות בהפקות סרטים – איך זה עובד?


אחת המחלקות המאד חשובות בכול הפקת פרסומת וידאו הינה מחלקת ההלבשה ואין לזלזל כלל וכלל במחלקה זו. על מנת לדייק את הדמויות ואת המסר שרוצים להעביר בצורה הטובה ביותר נדרשת מלביש/ה/ סטייליסטית מאד מנוסה וקפדנית.

 

במאמר זה אפרט על שלבי תהליך ההלבשה לדמויות בפרסומת מנקודת מבטו של מפיק  וכיצד ניתן לבצע זאת בצורה היעילה ביותר ולהימנע מטעויות מיותרות שיעלו לנו בזמן וכסף. כמו כן אתמקד במאמר זה בתחום הפרסומות על מנת להבין את הרעיון הכללי. בסדרות, סרטים ופרויקטים ארוכים יותר מדובר באותו התהליך אשר נפרש על תקופה הרבה יותר ארוכה.

 

להלן שלבי תהליך הלבשת דמויות בהפקות סרטים :

 

1.קריאת התסריט ע"י המלבישה.

 

בדיוק כמו שכתבתי במאמרים קודמים על התכוננות של מנהל לוקיישן לצילומים כך גם המלבישה צריכה דבר ראשון לקרוא את התסריט ולהרגיש את הדמויות. קריאת התסריט בפעם הראשונה היא קריאה "נטולת אינטרסים" ועל מנת להרגיש בלבד את הסיפור, דמויות ולהתחיל לדמיין את הביגוד שכול דמות תצטרך.

 

 

2.קריאת התסריט בפעם השנייה.

בקריאה זו תפרק המלבישה את הדמויות מהתסריט ותכתוב בצד את כול הדמויות שיהיה עליה להלביש. מבחינת המלבישה מדובר בכול הדמויות המופיעות בסצנות כולל ניצבים, ביטים, וכמובן שחקנים ראשיים ומשניים.

 

 

3.פגישה בין המלביש/ה לבין הבמאי על מנת להבין את הויג'ן שלו לגביי הדמויות.

 

הפגישה תתקיים אל מול התסריט ויעשה בריין סטורמינג בין המלבישה לבין הבמאי. בפגישה זו יסתנכרנו הבמאי והסטייליסט על קו ההלבשה עבור הדמויות.

 

4.הצגת שפת הסטיילינג.

בשלב זה תמיד תהיה פגישה או פרזנטציה בה מציגה המלביש/ה את שפת הסטיילינג בפני מקבלי ההחלטות. במידה ומדובר בפרסומת קרוב לוודאי שתהיה פגישה מול הלקוח ובפגישה זו תציג המלבישה/ה בפניי הלקוח את שפת הסטיילינג שהיא מציעה עבור הדמויות. המלביש/ה יכינו שקף שנקרא "מוד בורד" mood board ושקף זה יוכנס למצגת בעבור הלקוח. להלן מוד בורד מתוך מצגת לקוח לדוגמא.

 

 

 

 

 

 

 

 

במידה ומדובר בסדרה או סרט תהליך הצגת שפת הסטיילינג בפניי הלקוח תשתנה ותעבור לצורה של דרס פרייד ( dress parade) ופה כבר מדובר בהצגת פריטי הלבוש האמיתיים בפני הבמאי ומקבלי ההחלטות. בתהליך זה יקבע יום מיוחד בו המלבישה מביאה את כול פריטי הלבוש שהיא חושבת לנכון עבור הדמויות והבמאי יאשר פריט פריט. תהליך זה מאד דומה

( props parade ) שציינתי במאמרים קודמים.

 

5.זמן תיקונים 

*בין אם מדובר בפרזנטציה בפניי הלקוח ובין אם מדובר בדרס פרייד תמיד יהיו דיוקים ותיקונים מטעם הלקוח או הבמאי. מסיבה זו יש להשאיר מספיק זמן לפניי הצילומים על מנת שהסטייליסט יוכל לתקן ולארגן את הפריטים הנכונים עבור הדמויות. במידה ולא יהיה מספיק זמן עבור הסטייליסט לפניי הצילומים לערוך תיקונים אלו זה יכניס את המערכת לספין והכול יתחיל להתנהל בצורה מאד לחוצה וכדאי מאד להימנע ממצב כזה כי אז מתחילות הבעיות.

 

6.שלב רכישת או השגת הבגדים.

לאחר שיושר קו מול הלקוח או מול הבמאי זה הזמן לצאת לדרך ולהשיג את הפריטים המאושרים. במידה ולסטייליסט שלנו יש מחסן תלבושות משלו זוהי תהיה עבודה יותר קלה כי כול הבגדים כבר בהישג ידו ואולי הוא יצטרך לעשות רק השלמות מחנויות וספקים. במידה ואין לסטייליסט שלנו מחסן תלבושות משל עצמו זה יהיה תהליך ארוך יותר ומייגע יותר עבור הסטייליסט שכן הוא יצטרך להשיג הכול מבחוץ.

 

*אם ישנו לחץ של זמן לפניי הצילומים במקרים כאלו הייתי ממליץ לגייס מלביש/ה נוספים שתפקידם הוא לרוץ בין החנויות השונות ולהשיג את הבגדים מה שנקרא עבודה במקביל בין המלבישה הראשית לבין העוזרת שלה על מנת להספיק ליעד הצילומים בזמן. בהפקות גדולות בד"כ מחלקת ההלבשה תהיה מורכבת מ 3 מלבישות שעובדות ביחד כאשר המלבישה הראשית מנהלת את העניינים. אין ספק שזהו הפורמט הנכון לעבודה אך לא כול ההפקות יכולות לעמוד בתקציב מספק עבור מחלקת הלבשה גדולה שכזאת. תמהיל כמות המלבישות משתנה מהפקה להפקה ולפי התקציב.

 

7.מידות של שחקנים ודמויות.

מחלקת ההלבשה תוכל לצאת לדרך אך ורק כאשר יהיו לה את כול מידות השחקנים ולכן המלבישה תלויה באופן ישיר בתהליך הליהוק שחקנים שציינתי במאמרים קודמים. אם תהליך הליהוק לא הושלם בזמן המלבישה לא תוכל לצאת לדרך שכן אין עדיין את כול הדמויות ולכן אין לה עדיין את כול המידות. יש מאד מאד להימנע ממצב כזה שעלול לדחות את תהליך ההפקה ולתקוע אבנים בגלגלים.

 

הפקה זהו גלגל של תהליכים שכול תהליך משרת את התהליך שבא לאחריו ולכן עניין העמידה בזמנים בפרה פרודקשן הוא מאד מאד חשוב. מספיק שתהליך אחד נתקע בשביל ליצור אפקט דומינו שלילי על שאר המחלקות בהכנות לקראת יעד הצילומים. מידות של שחקנים תמיד יתקבלו באותה התצורה של מידת חולצה, מידת מכנס, מידת נעליים ובמקרים נוספים גם היקפי חזה, בטן, וכדו'.

 

 

8.מדידות שחקנים. מדובר בעולם ומלואו אשר תהליך העבודה שלו משתנה מאד מג'אנר לג'אנר.

 

פרסומות – הילד הרע בשכונה. בפרסומות אף פעם אין זמן. הפקה יכולה להיות מוקפצת ליום צילום בהתראה של שבוע בלבד ולפעמים אף מהיום למחר. למשימה זאת נדרשים חיילי הקומנדו הטובים ביותר ולא לבעלי לב חלש. מסיבה זו יכול להיות שכאשר מתכוננים ליום צילום של פרסומת המלבישה תצטרך לאלתר בצורה אמיצה ומדויקת ולא יהיה זמן לעשות יום מדידות מסודר לכול הדמויות. תמיד עדיף שכן וצריך לעשות הכול בשביל שיתקיים יום מדידות אך לא תמיד אפשר.

 

במקרה זה המלבישה תצטרך להדריך את הדמויות טלפונית אילו אופציות הלבשה משלהם הם יצטרכו להביא מהבית ובנוסף לספק עבורם גיבויים משלה למקרה שמדובר בשחקן שלא מבין עניין או שארון התלבושות שלו לוקה בחסר. במצב כזה הדמויות יולבשו בסט עצמו בזמן ההכנה בבוקר ומלבישות וותיקות ומקצועיות יעשו את זה בצורה מדויקת וטובה בלי להניד עפעף.

 

סדרות וסרטים – בסדרות ובסרטים כאמור תמיד יהיה הרבה יותר זמן הכנה לכול המחלקות לא רק למחלקת הלבשה ובהפקות מסוג זהו ניתן לתאם ימי מדידה מסודרים בהם באים כול השחקנים ונמדדים עם הבגדים אותם בחר הבמאי הרבה לפניי היציאה לצילומים. יום מדידות הוא כלי נהדר עבור במאים ולקוחות מדוקדקים שמבקשים לראות כיצד הבגד נראה בדיוק על השחקן. במקרים כאלה תתבקש המלבישה לצלם ביום המדידות את השחקנים ולשלוח לבמאי לאישור. תהליך קצת מייגע ומסורבל אך שווה כול טיפת זיעה שכן ככה כולם מיושרים קו והכול מתנהל בצורה רגועה.

 

9.כסף מול המלבישה.

 

כמו לכול מחלקה בהפקה גם מחלקת ההלבשה זקוקה לתקציב על מנת לקנות את הבגדים הנדרשים. בתור מפיקים אנו נעמיד יעד עבור המלבישה לפי גבולות התקציב שהצבנו. אם המלביש/ה חורגים מהתקציב חובה עליהם להודיע מבעוד מועד וזאת על מנת לתת למפיק מספיק זמן להחליט אם יש צורך להוריד בכמות ההלבשה או להוסיף תקציב עבור המלבישה.

 

10.הלבשה ביום צילום.

הלבשה הינה מרכיב ביום צילום שלוקח זמן. מסיבה זו ברוב הפעמים מחלקת ההלבשה צריכה להיות ראשונה על הסט יחד עם מחלקת האיפור וברוב הפעמים יש להביאם בארלי קול . תמיד כדאי לשאול לפני יום צילום את המלבישה אם היא תזדקק לציוד מחנה כגון סטנד הלבשה שלרוב צריך, מראת גוף, קרש גיהוץ וכדו'.

 

 

להפקה מקצועית ע"י מפיק עם ניסיון רב שנים אתם מוזמנים ללחוץ על הלינק הבא.

 


Leave a comment