ליהוק שחקנים להפקות סרטים – איך עושים את זה.


בכול הפקת סרט שבו יש תסריט עם טקסט כמובן שיהיה צורך בשחקנים. כאשר התסריטאי כותב את התסריט הוא מדמיין כיצד כול דמות תראה בפועל פחות או יותר. לאחר כתיבת התסריט זהו תפקידו של הבמאי להוציא את חזיונו של התסריטאי לפועל ולכן הבמאי משחק תפקיד חשוב בכול הקשור לליהוק שחקנים בהפקות סרטים.

לפניי שיוצאים לתהליך של ליהוק כדאי לקרוא את התסריט מס' פעמים בעצמנו על מנת להצליח לדמיין את מה שהתסריטאי מדמיין ובכול מקרה מי שייתן את המילה האחרונה לגביי הקריטריונים לליהוק כול דמות יהיה הבמאי. אפשר להגיד שגם מהתסריטאי וגם מהבמאי אפשר לקבל מידע אודות הליהוק.

למרכיב הליהוק בהפקה יש חשיבות רבה מאד שכן ליהוק טוב יכול מאד לתרום להצלחה של סרט וליהוק רע יכול מאד לפגוע בהצלחה של הסרט. ככול שהליהוק יהיה יותר מדויק כך האשליה תעבור לצופה בצורה החלקה ביותר ומספיק שחקן אחד שהוא לא מספיק מקצועי על מנת לקלוט את הבלוף.

במאמר זה אפרט מה הם הקריטריונים שצריך לדעת אודות כול דמות לפניי שמתחילים ללהק, איפה אפשר למצוא שחקנים טובים ואיפה כדאי לא לחפש שחקנים, איזה מידע צריך לדעת לפניי שמדברים עם שחקן על עבודה ומאילה טעויות כדאי להישמר.

 

1.מידע שצריך לדעת על דמות שמחפשים לפניי התחלת הליהוק.

 

ככול שהמידע שאנו נקבל יהיה יותר אמין ומדוייק כך זה יוכל לחסוך לנו יותר זמן בתהליך הליהוק ויגרום לנו להיות יעילים יותר. אם נקבל מידע לא מדויק זה עלול לגרום לקבלת אופציות לא מתאימות ויכול להאריך לנו את זמן החיפוש שלא לדבר על ייאוש. כמובן שישנם מקרים שצריך עקומת למידה בשביל להבין מה אנחנו מחפשים, לפעמים זה יכול לעבוד טוב מאד אבל זה מאד תלוי כמה זמן יש לנו בהכנות לצילומים. לפעמים אין את הפריווילגיה הזאת כי יום הצילום נקבע מהיום להיום והזמן דוחק. כמו כן לפעמים כפי שאפרט בהמשך אנו נפנה לעזרה של סוכנויות או מלהקים על מנת למצוא את הדמויות שלנו וגם הם יצטרכו מידע כמה שיותר מדויק על מנת לא לבזבז זמן.

 

מין : כמובן האם אנחנו מחפשים זכר או נקבה.

טווח גילאים : בד"כ נעשה שימוש בטווח גילאים ולא בגיל ספציפי על מנת לא לאבד אופציות. לפעמים אנשים יכולים להיות בגיל מסוים אבל להיראות בגיל אחר ולכן טווח גילאים תמיד עדיף מבלי לאבד אנשים מתאימים.

עדה : מדינת ישראל הינה מדינת מהגרים בעלת הרבה מאד אפשרויות של עדות שונות. הטלוויזיה תמיד אוהבת להקצין דברים ולכן אוהבת סטיגמות ולכן לכול עדה תמיד יהיה דפוס התנהגות מסוים שהתסריטאי ישחק על כך. לסוג העדה בד"כ לא תמיד אבל תהיה השלכה על צבע העור של הדמות ולכן גם זו  תשובה שחשוב לדעת. מזרחי, אשכנזי, תאילנדי, אנגלי. אלו דברים שחשוב לדעת.

סוג מראה : יכול להיות שאנחנו מחפשים דמות של פושע ואז נחפש מישהו עם מראה מחוספס. יכול להיות שאנחנו מחפשים דמות של היפי ואז אולי נחפש מישהו אשכנזי גבוה ורזה עם שיער ארוך. את הדקויות האלה חשוב לדעת כי הם מאד יתרמו לנו בתהליך הסינון. ככול שנדע יותר אודות הדמות כך נהיה יותר קרובים להצלחה.

 

רפרנס של תמונה : כלי מעולה. אם ברשותכם תמונה של שחקן הדומה לשחקן שאתם מחפשים מספיק שהעברתם את התמונה לסוכנות השחקנים או העליתם את התמונה באינטרנט בשביל לקבל אופציות דומות מאד למה שאתם מחפשים ולחסוך הרבה מאד זמן בתהליך החיפוש.

 

רמת משחק : לסעיף זה נכנסים שלוש מושגים מאד חשובים בתעשייה שכול מי שמתעסק בליהוק חייב לדעת. ע"פ מושגים אלו נתמקד יותר טוב באיפה אנחנו צריכים לחפש את הדמויות שלנו.

 

  • שחקן : הגדרה ברורה מאד. כול מי שסיים בית ספר למשחק וקיבל תעודה או כאלה שניחנו בזה באופן טבעי אבל אני לא מכיר כאלה.

 

  • ביט : סוג של ניצב משודרג שבד"כ יש לו משפט או שתיים של טקסט וזמן הופעה מוגבל בצילומים.

 

  • ניצב : מהווה כרקע בלבד בסט. נניח שיש סצנה של שני דמויות מרכזיות שיושבות בבית קפה אז על מנת למלא את הבית קפה בעומק המלצה בשביל שלא יראה ריק ההפקה תשתמש בניצבים. דוגמא נוספת תהיה סצנה של מסיבה בה צריך הרבה בליינים ברקע.

 

*כמובן שהעלויות של כול רמת משחק יתומחרו בהתאם. מהגבוה לנמוך לפי הסדר שכתבתי.

 

השחקנים הראשיים בהפקת הוידאו קליפ עוד יהיה טוב הדג נחש
ליהוק שחקנים להפקת וידאו קליפ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.מקומות בהם אפשר למצוא דמויות לליהוק

 

באופן כללי מה שקרה בשנים האחרונות זה שכמו שהאינטרנט מקל עלינו בכול מיני צורות היום יותר קל מאי פעם למצוא אופציות. לטוב ולרע מצד אחד האינטרנט מנגיש אותנו בליהוק להרבה מאד אנשים ואז מגיעים להרבה מאד אופציות שזה לא תמיד טוב משני סיבות :

עודף היצע : אם פעם היינו מקבלים מס אופציות מועט אבל איכותי, היום האינטרנט מטביע אותנו באופציות ולכן יוצר עומס.

כמות על איכות : אנחנו אמנם נקבל הרבה מאד אופציות מהאינטרנט ונהיה כביכול עשירים אך זהו פתח גם להרבה מאד אנשים לא מקצועיים שעלולים להגיע.

 

בסה"כ הכללי מדובר בשוק עם הרבה מאד היצע בארץ כאשר הרבה מאד אנשים רוצים זמן מסך.

 

פייסבוק : קיימים היום בפייסבוק הרבה מאד קבוצות של שחקנים, ניצבים, ביטים, זמרים, דוגמנים וכול מה שתרצו. בהודעה אחת ממוקדת באחת מקבוצות אלו תוך יממה המייל שלכם יתפוצץ מאופציות חלקם רלוונטיות יותר וחלקם רלוונטיות פחות. אחד המאגרים היותר וותיקים שאני מכיר נקרא "המכולת השכונתית" עם כמות של מעל 10000 איש.

 

סוכנויות ליהוק : לצערי מאבדות מכוחם בגלל האינטרנט אבל עדיין נחשבות למקור האיכותי ביותר לליהוק מדויק ויעיל. זה יבוא לידי ביטוי גם במחיר אבל זה שווה את זה אם יש תקציב להפקה. כול שחקן המכבד את עצמו יירשם בסוכנות שחקנים ולכן זוהי אופציה טובה שוב אם יש תקציב להפקה. מדובר באופציה יותר נוחה מהאינטרנט שכן תמיד יהיה מישהו מטעם סוכנות הליהוק שייטפל בפנייה וילווה את התהליך עד לצילומים. יש לתאר לסוכן בדיוק מה אתם מחפשים והא כבר ייקח את זה משם ויתחיל להזרים אופציות.

 

שאלות שסוכנות השחקנים תמיד תשאל וכדאי שיהיה לכם תשובות עליהם לפניי שמתקשרים :

-מה מחפשים? איזה דמות?

-מי היא חברת ההפקות?

-עבור איזה גוף מתבצע הצילום?

-תאריך או תאריכי הצילום?

-שעות הצילום?

– זכויות שימוש? סוכנות השחקנים תרצה לדעת באיזה מדיה הולך להופיע השחקן. האם באינטרנט, האם בטלוויזיה, האם בשלטי חוצות, הכול ביחד. הם ישאלו זאת כי כך הם ידעו לתמחר. כדאי להיות מדויקים בתשובות אלו שכן איננו רוצים הפתעות לא נעימות בהמשך הדרך.

 

מלהקים עצמאיים : ללא ספק אחת האופציות האיכותיות ביותר לליהוק. ישנם מלהקים עצמאיים שנמצאים הרבה מאד זמן בתחום ומחזיקים מאגר משלהם. בד"כ שוכרים שירותיהם לפרויקטים הגדולים איפה שיש תקציב סדרות, סרטים, פרסומות הכול עובד.  בפרויקטים אלו תהליך הליהוק ארוך יותר ואיכותי יותר. עשרות אם לא מאות אודישנים בשביל למצוא את האנשים הנכונים.

 

סוכנויות ניצבים וביטים : קיימות היום יותר מאי פעם הרבה סוכנויות ביטים וניצבים.כמובן שניתן גם למצוא באינטרנט. שני סוכנויות שאני יכול להמליץ בכול הנוגע לניצבים וביטים הינם "טייק 2" ו "סוכנות כאן". סוכנויות יציבות וותיקות בתחום עם שירות טוב.

 

 

 

3.טיפים מועילים על מנת להישמר מטעויות

 

אודישן – תמיד אבל תמיד לערוך אודישן לדמות. זהו כלל ברזל ובסיסי. רק כך יהיה ניתן לראות אם השחקן מתאים לדמות אותה אנו מחפשים. מאד קל היום לערוך אודישנים והטכנולוגיה פיצחה גם את זה. פשוט מבקשים מהשחקן לצלם את עצמו בטלפון האישי שלו  ע"פ טקסט הניתן לו מראש. ברור שעדיף שהשחקן יבוא באופן פיזי אך לא תמיד יש להפקה את הזמן הזה ברשותה.

 

תמונה עדכנית – תמיד אבל תמיד כדאי לבקש תמונה עדכנית של המועמד.ושאני כותב עדכנית אני מתכוון לתמונה ברמת היום. הרבה מאד פעמים מועמדים ישלחו תמונות שלהם מלפניי מס שנים או שלסוכנויות אין תמונות עדכניות. זוהי מלכודת קלאסית וצריך להיזהר אם לא רוצים לקבל ביום הצילום בן אדם אחר ממה שחשבתם שסגרתם.

 

עדיפות זמן – ליהוק הינו אחד התהליכים היותר ארוכים עד שמגיעים לתוצאות הרצויות ולכן כאשר הפקה יוצאת לדרך זהו הדבר הראשון שצריך להתחיל לעבוד עליו.

 

סדר – שנתחיל ללהק יתחילו להגיע המון המון אופציות של מועמדים. על מנת להימנע מטעויות כאשר מציגים את האופציות בפניי הבמאי כדאי לשמור על הסדר ולהכניס הכול לתיקיות עם שמות של מועמדים.

 

אתם מוזמנים להמשיך ולטייל בבלוג שלי לעוד טיפים מועילים בנושאים שונים.

כתובות נוספות שעלולות לעניין :

בעלי תפקידים בצוות הפקה.

אולפן צילומים מול צילומים בשטח. יתרונות וחסרונות.