איך למלא בקשה לקבלת היתר צילומים בעיר תל אביב ולמה זה חשוב?


היתר צילומים בעיר תל אביב

תל אביב כעיר התרבות והבילויים הנצחית של מדינת ישראל הינה עיר המבוקשת מאד לצילומים ע"י ההפקות השונות. מעבר לכך שרוב התעשייה יושבת בתל אביב וזה מאד נוח לצלם בה מבחינה לוגיסטית קיים כמובן ההיבט של שלל האתרים המפורסמים כגון כיכר רבין, שדרות רוטשילד, הבימה ועוד עשרות אתרי צילום המצטלמים יפהפייה ומשממים את ההפקות השונות.

 

כול צילום בעיר תל אביב חייב לעבור את אישורה המדוקדק של המחלקה האחראית על כך בעירייה. על מנת לקבל את אישור הצילומים יש למלא ולהגיש טפסים מסוימים הקיימים באתר העירייה. כמפיק ומנהל לוקיישן הגשתי לא פעם ולא פעמיים טפסים אלו ומאמר זה יסביר כיצד למלא ולהגיש טופס בקשה לקבלת היתר צילומים בעיר תל אביב  בצורה נכונה על מנת לקבל את האישור ללא פינגפונגים מיותרים.

 

למה היתר  צילום בלוקיישן הוא כה חשוב? כמו שיזם נדל"ן המקים בניין בעיר צריך להסדיר פעילותו מול הרשויות כך גם כאשר ברצוננו לצלם בשטח העירוני. ימי צילום בחוץ מכילים הרבה מאד לוגיסטיקה, אנשי צוות, כלי רכב, ציוד וכדו, לבן אדם שמסתכל מבחוץ זוהי יכולה להיראות כמו פעילות חריגה. אנחנו רוצים להיות הכי רגועים ביום צילום ולדעת שמה שאנחנו עושים הינו דבר חוקי שעבר את אישורה של העירייה. עם אישור צילומים שום דבר לא יכול להתקיל אותנו. במידה ופונה אלינו פקח מטעם העירייה תמיד נוכל להראות לו את האישור ולחסוך אי נעימות שהפקח מבקש מאתנו להפסיק לצלם. כנ"ל לגביי תושבי העיר. לעיתים רחוקות יכולים תושבי השכונה מסיבות כאלה ואחרות לא להיות הכי מרוצים מהפעילות המתרחשת להם מתחת לאף. גם במקרה זה אישור לוקיישן מהעירייה יכול לעזור במידה והתושבים מתלוננים.

 

מעבר לאישור הצילום הפורמלי העיירה יכולה לעזור להפקה בהרבה מאד דרכים :

 

  • במידה ומצלמים בחוץ ואין גישה לנקודת חשמל מסודרת העירייה יכולה לעזור בחיבור לנקודת חשמל קרובה למיקום הצילומים.

 

  • במידה וישנו צורך לפתוח פריסת קייטרינג קרוב למיקום הצילומים העירייה יכולה לעזור בכך.

 

  • במידה וישנו צריך להחנות רכבי הפקה בלוקיישן העירייה יכולה לעזור בכך.

 

  • במידה וישנו צורך לצלם במבנה ציבורי כמו הבימה, ספריית אריאלה, בית העיר ועוד הרבה מאד אתרים העירייה יכולה לעזור בכך ולהפנות לגורמים הרלוונטיים.

 

  • במידה וישנו צורך לסגור רחוב לתנועת מכוניות או אנשים עבור צילומים העירייה יכולה לעזור בכך. מדובר במקרים חריגים אבל זה אפשרי. כאשר השתתפתי בצילומי העונה השנייה של הומלנד ( הסדרה האמריקאית) שצולמה בארץ ההפקה הגרנדיוזית והמדהימה הפכה את בית העיר בכיכר ביאליק לשגרירות ארה"ב בכווית. כיכר ביאליק הפכה לסט ענק של ההפקה והיה צורך לסגור את הרחוב לטובת הצילומים והכול בתמיכת העירייה.

 

לסיכום תמיד אבל תמיד כדאי שיהיה לנו היתר  צילומים מסודר מהעירייה על מנת לבצע את עבודתנו כמו שצריך ולא לפגוע ברווחת התושבים הגרים בעיר.

 

לינק לעמוד הרלוונטי באתר עיריית תל אביב המכיל את כול החומר הנדרש :

https://www.tel-aviv.gov.il/Business/Art/Pages/Filming.aspx

 

 

 

1.מידע בסיסי שצריך לדעת לפניי שניגשים למלאכת הטפסים מול העירייה.

 

  • איפה מצלמים. צריך לדעת את הכתובת המדויקת של המיקום בו מצלמים או את המיקום במפה.

 

  • תאריכי הצילום.

 

  • שעות הצילום המוערכות בכול לוקיישן.

 

  • כמות רכבי ההפקה ומספרי לוחיות הרישוי של הרכבים.

 

  • תסריט מסודר אודות הלוקיישן בו מצלמים. ז"א מה בדיוק קורה בסצנה באותו לוקיישן.

 

 

2.טיפים מנסיוני על מנת לקבל את האישור בצורה חלקה ומהירה

 

  • לקרוא את כול הנהלים וההוראות המפורטות באתר העירייה בנוגע לצילומים בעיר. קריאה מקדימה של הנחיות אלו יעזרו לכם להבין את כול התמונה, מה ההגבלות, מחירים, נהלים וכדו' על מנת למלא את הטופס בצורה נכונה ומהירה וגם לדעת מה מותר ומה אסור.

 

  • להגיש את הבקשה במועד כמה שיותר מוקדם לפניי הצילומים ולפחות שבועיים מראש. מכיוון שאישור הלוקיישן הוא כה חשוב יש לשים זאת בעדיפות עליונה וברגע שיש הסכמה על לוקיישן זהו הדבר הראשון שעושים.

 

  • להיות כמה שיותר ברורים במילוי הבקשה ושאר הטפסים הנלווים ולסרוק את הטפסים בצורה ברורה ונוחה לעין. טופס לא ברור לעין לא יתקבל.

 

  • להגיש את כול המסמכים הנדרשים במכה אחת. במייל אחד ולא בשלבים. זה עלול לגרום פינגפונגים מיותרים מול העירייה שיגזלו זמן יקר.

 

  • הדרך הכי טובה להגיש את המסמכים הינה במייל לכתובת המייל המפורטת באתר העירייה. התגובות הם מאד מהירות אז אל דאגה.

 

 

 

3.המסמכים שצריך להגיש ולחתום :

 

  • מילוי טופס בקשה להיתר צילום בעיר ( מופיע באתר העירייה)

 

  • מילוי כתב התחייבות חתום ע"י המבקש ( מופיע באתר העירייה כאשר המלצה שלי היא  שבעלי החברה יחתמו או נציג אחר קבוע בחברה כמו מפיק ראשי) .

 

  • צילום ת.ז ( המלצה שלי היא  תעודת זהות של בעלי החברה או עובד קבוע בחברה כמו מפיק ראשי)

 

  • עותק אישור ביטוח צד ג' בתוקף של חברת ההפקות. ביטוח לא בתוקף לא יתקבל.

 

  • מפת אזור הצילום. ניתן להשתמש במפות גוגל למצוא את המיקום הספציפי של הצילומים בתל אביב. לבצע צילום מסך ולצרף למייל.

 

  • תיאור הסצנה המצטלמת. צריך לגזור מהתסריט את הסצנה הרלוונטית ללוקיישן שמבקשים לצלם בו ולצרף למייל.

 

 

 

 

4.מילוי טופס הבקשה :

 

 

 

 

 

 

 

א. בחלק העליון של הטופס יש לסמן האם מדובר בבקשה חדשה או האם מדובר בעדכון לבקשה קיימת. ישנם מקרים רבים בהם מתרחשים שינויים בצורכי ההפקה תוך כדי תנועה. שינויים כגון שינוי תאריך הצילום, שינוי שעות הצילומים, שינוי המיקומים ואז אפשר לבצע עדכון בבקשה הקיימת בהתאם לשינויים החדשים.

 

 

ב. תאריך : יש למלא את תאריך מילוי הבקשה.

 

 

 

 

 

 

 

ג. בשלב זה יש למלא את פרטי המבקש. גם במקרה זה המלצתי היא למלא את פרטי בעלי החברת הפקות או נציג קבוע בחברה כגון מפיק ראשי אך זו לא חובה.

 

שם פרטי

 

שם משפחה

 

מס תעודת זהות או ח.פ. של חברת ההפקות.

 

טלפון

 

פקס

 

הכתובת הרשומה של חברת ההפקות.

 

כתובת אי מייל של מבקש הבקשה.

 

מס' טלפון נייד של מבקש הבקשה.

 

 

 

 

 

 

ד. בשלב זה מתחילים למלא את פרטי הבקשה עצמה. הבקשה לקבלת היתר צילומים בעיר  תל אביב.

 

  • שם חברת ההפקות.

 

  • צילום במבני ציבור. האם הצילום מתרחש ממש בתוך מבנה ציבורי כמו מרכז הצעירים במזא"ה 9 לדוגמא או בית העיר בכיכר ביאליק שם העירייה מתירה צילומים עבור הפקות מדי פעם. הכוונה היא למבנים בלבד ואין שום סיכוי לצלם במבנים מסוג זה ללא אישור העירייה.

 

  • שם הגוף עבורו מתבצע הצילום. צריך לציין איפה הצילום הולך להיות משודר. האם הסרט ישודר בערוץ מסחרי כמו ערוץ 12 . האם הסרט ישודר בערוץ ממלכתי כמו ערוץ 1. האם הצילום הינו עבור סרט קולנוע. האם זהו סרט במסגרת לימודים כמו סרט גמר של סטודנטים לקולנוע. האם מדובר בסרט עצמאי ללא מסגרת. מדובר במקרים בהם אתם ממנים את הצילומים ואף גוף  לא עומד מאחוריכם וגם אין עדיין גוף שידור שרכש את הסרט.

 

 

 

 

 

 

 

ה. סוג הצילום. בשלב זה יש לציין איזה סוג סרט מבקשים לצלם. האם אנו מצלמים וידאו קליפ. האם אנו מצלמים סדרת טלוויזיה וכו".

 

 

  • תיאור הסצנה : פה יש לכתוב את תיאור הסצנה. לדוגמא  במידה ומצלמים משאלי רחוב באחד הרחובות בעיר יש לציין זאת במשפט אחד. במידה ומצלמים דייט בין שני בני זוג אשר יושבים על ספסל בגן דובנוב יש לציין זאת במשפט אחד. את ההרחבה לסצנה אנו נצרף לבקשה כחלק משאר המסמכים אותם צריך לשלוח המתלווים לבקשה. כמו שציינתי בסעיף 3.

 

 

 

 

 

 

 

ו. בשלב זה נדרש מאתנו יותר לפרק ולפרט את בקשתנו ע"פ חתכים של תאריך, שעות, רחובות/ אתרים ומס' אנשי צוות. טבלה זו הינה מאד חשובה ויש למלא אותה ביתר קפדנות.

 

  • אתרי הצילום מס' אתרים. ברובריקה זו נמלא את מס האתרים שאנחנו מבקשים לצלם בהם.

 

  • תאריך. באיזה תאריך אנחנו מתכננים לצלם באתר זה.

 

  • שעות. מנסיון קשה מאד לדעת בדיוק באילו שעות יתבצעו הצילומים בשלב כה מוקדם בהפקה. בנוסף בהפקות בהרבה מהפעמים הפער בין המצוי לרצוי הוא מאד גדול וברוב הפעמים להפקה ייקח יותר זמן לצלם בלוקיישן מאשר התכנון המקורי. מסיבות אלו כדאי למלא ברובריקת השעות הערכה גסה כלפי מעלה ולא לנסות ולהיות שוויצרים.

 

  • רחובות או אתרים. ברובריקה זו יש למלא את כתובת הלוקיישן בו אנו רוצים לצלם או את שם האתר. לפעמים לא יהיה כתובות לאתרים מסוימים כמו למשל פארקים מסוימים ברחבי העיר ואז ניתן להכניס את שם האתר בלבד.

 

  • מס' אנשי צוות. ברובריקה זו נמלא את כמות אנשי הצוות המוערכת שתהיה בכול לוקיישן. קשה לדעת כמה בדיוק אנשים יהיו על הסט ולכן המלצתי היא להעריך כלפי מעלה.

 

*טיפ: במידה ויש לנו כבר את המידע של מס' אתרי צילום בהם אנו רוצים לצלם ואת תאריכי הצילום השונים ניתן ורצוי להכניס מס' אתרים ברובריקה זו. טיפ זה יוצא מנקודת הנחה שכול הגורמים אשר בסמכותם לאשר לוקיישן כבר אישרו ואפשר לצאת לדרך. אנא ראו מאמרים בנושאי לוקיישנים אצלי בבלוג.

 

 

 

 

 

 

ז. ברובריקה זו נשאלת השאלה אם ההפקה באותו אתר צילום ספציפי זקוקה לחסימת כביש נושמת/הרמטית/ חסימת מדרכה ואסביר.

 

  • חסימת כביש נושמת. אקח לדוגמא סצנה בה צריך לצלם שחקן שעובר את הכביש. על מנת שהשחקן יעבור בבטחה את הכביש והצלם יצליח לתפוס אותו בצורה הרצויה לבמאי לפעמים ישנו צורך בחסימת הכביש בצורה נושמת. בצורה נושמת הכוונה היא שהכביש ייחסם לשתי דקות האלה שהשחקן יעבור את הכביש מול המצלמה ולאחר מכן תפתח החסימה. מכיוון שמדובר בהתערבות בשגרת התנועה היומיומית של רכבים בכביש דרוש אישורה של העירייה.

 

 

צילומים בטיילת תל אביב
צילומים בטיילת תל אביב

 

 

 

 

  • חסימת כביש הרמטית. מתייחסת למצבים בניגוד לסעיף הקודם בהם סצנה מצטלמת יותר משתי דקות וכבר לא מדובר רק בשחקן שחוצה את הכביש אלא בשיירת גמלים החוצה את הכביש וצריכה להצטלם יפה. במקרה כזה הצילומים יארכו הרבה יותר משתי דקות וזה עלול להגיע גם למס' שעות ואז צריך לחסום את הכביש הרמטית ז"א חסימה מלאה. מכיוון שמדובר בהתערבות בשגרת התנועה היום יומית של רכבים בכבישים דרוש אישור העירייה.

 

 

  • חסימת מדרכה. מתייחסת למצבים בהם ההפקה צריכה לחסום מדרכה של הולכי רגל . כמו שלפעמים צריך לחסום כבישים לטובת צילומי סצנות מסוימות לפעמים צריך גם לחסום מדרכות. לדוגמא כאשר מצלמים זוג הולך ברחוב איננו רוצים שמאחורי הזוג יכנסו לפריים הולכי רגל אחרים אשר לא באשמתם יצטלמו גם בטעות. על מנת לצלם את זוג השחקנים בלבד הולך ברחוב יתעורר צורך לחסום את המדרכה ועל מנת לא להפריע לתושבים יש להסדיר זאת מול העירייה. דוגמא נוספת הינה כאשר הפקה צריכה להניח ציוד על המדרכה כאשר אין לה שום מקום אחר להניח בו את הציוד. גם במקרה זה יש להסדיר זאת מול העירייה.

 

 

 

 

 

 

ח. את רובריקה זו יש למלא אך ורק אם יש להפקה צורך בחיבור לנקודת חשמל הקשורה לעירייה. לדוגמא כאשר צילמתי בזמנו בבית העיר ( נכס של עיריית תל אביב) הנחנו פנסים מחוץ למבנה המצטלם ופנסים אלו היו זקוקים לחשמל. באזור מיקום הפנסים היה שקע חשמל של עיריית תל אביב ובפנייה מסודרת העירייה הרשתה לי להשתמש בשקע זה. רובריקה זו מתייחסת לנקודות חשמל או מקורות חשמל של העירייה. כמובן שבמידה ואין אישור מהעירייה תמיד ניתן להשתמש בגנרטור.

 

 

 

 

 

 

ט. הקצאת מקומות חנייה רובריקה מאד חשובה. את רובריקה זו נמלא כאשר נצטרך להחנות את רכבי ההפקה בקרבת הלוקיישן המצטלם ונצטרך לקבל על כך אישור מהעירייה. יש לציין ברובריקה זו את כמות הרכבים, סוג הרכבים, ואת לוחיות הרישוי של הרכבים. במידה והבקשה תאושר יתווספו מספרי לוחיות הרישוי של הרכבים להיתר ויהיה ניתן להחנות בבטחה.

 

*טיפ. לאחר קבלת ההיתר הסופי יש להדפיסו במס' עותקים וביום הצילום בשטח להדביק על שמשות הרכבים את אישור העירייה לחניה.

 

 

 

 

 

י. שימוש באמצעי הפקה שונים. את רובריקה זו יש למלא כאשר ההפקה צריכה להשתמש באמצעי הפקה מיוחדים וחריגים  לטובת הצילומים. לדוגמא לפעמים בימי צילום ישנו צורך בעזרתו של ג'יני. ג'יני הינו במת הרמה על גלגלים היכולה להתנייד ממקום למקום והשימוש בו  נעשה בין השאר  לטובת צילומי גובה מיוחדים או כאשר צריכים להניח פנסים במקומות גבוהים. מכיוון שמדובר בכלי רכב גדול ומרעיש היכול ממש להוות מטרד עבור הציבור  יתעורר צורך לאשר את השימוש בו מול העירייה.

 

  • שימוש באפקטים מיוחדים. את רובריקה זו יש למלא כאשר ההפקה צריכה להשתמש באפקטים מיוחדים העלולים להוות מטרד/ סכנה לציבור. לדוגמא באחת מההפקות שלי היה צורך להשתמש בכדורי סרק וליצור אשליה של ירי אמיתי. הירי בזמן הצילומים נשמע כמו ירי אמיתי ולכן לא רציתי שהרשויות יחשבו שמדובר חס וחלילה בפיגוע או באירוע פלילי ולכן תיאמתי זאת מול העירייה. העירייה במקרה זה אמנם הפנתה אותי למשטרת ישראל אך הבנתי מי הגורם אשר עליי לתאם מולו. כמובן שמיותר לציין פיצוצים וכדו' בשטחי העיר שחייבים הסדרה מול העירייה.

 

 

 

כ. שימוש באמצעים עירוניים. הכוונה בסעיף זה הינה שימוש בכול אמצעי עירוני אשר לא מצוין בסעיפים ז,ח,ט . לצורך העניין אם ההפקה תצטרך להשתמש בברז כיבוי עירוני לטובת הצילומים ( במידה ומצלמים סצנת כיבוי שריפה) זוהי תהיה הרובריקה למלא. במידה וההפקה תצטרך לחסום חניות כחול לבן עבור רכבים מצטלמים זו תהיה הרובריקה למלא בקשה זו.

 

 

 

 

 

ל. שם פרטי, שם משפחה ותאריך. כמו שציינתי בסעיפים קודמים המלצתי היא למלא אך ורק פרטים של בעלי חברת ההפקות או נציג קבוע מטעם חברת ההפקה כמו מפיק ראשי . לחתימה כדאי להתמש בחותמת של החברה.

 

 

 לסיכום

 

בעבודתנו כמפיקים אנו אחראים להתנהלות תקינה של ההפקה אותה אנו מנהלים. על מנת להיות רגועים בימי צילום ולהימנע מהתקלות מיותרות ולא מקצועיות תמיד אבל תמיד יש למלא בקשה להיתר  צילומים בעיר תל אביב. צילומים בעיר זה אינטרס של עיריית תל אביב על מנת ליחצן את העיר בצורה הטובה ביותר ולכן זהו אינטרס משותף לשני הצדדים. מנהלת פרויקטים להפקות צילום בעיר מנוהלת ביד רמה, אדיבה ומקצועית מאז שאני זוכר את עצמי בהפקות ולכן תמיד יש עם מי לדבר כול עוד עומדים בנהלים. התגובות הם תמיד מהירות ומדויקות שזהו נכס צאן ברזל להפקות.

 

 

מאמרים נוספים באותו הנושא :

ניהול לוקיישנים בהפקות.

איתור לוקיישנים בהפקות.