ניהול לוקיישן בצילומים והפקות


ניהול לוקיישן בצילומים והפקות. כול מה שרציתם לדעת במאמר הבא

 

 

1.מיהו מנהל הלוקיישן?

 

מנהל לוקיישן הינו מי שנמצא על הסט יום יום במהלך הצילומים ואחראי על כול הדברים הקשורים ללוקיישן וברוך השם לא חסר. ישנם שני סנריואים אפשריים. סנריו אחד והאידיאלי יותר הוא שמנהל הלוקיישן הוא גם מאתר הלוקיישנים ואז תהליך ניהול הלוקיישן בזמן הצילומים טבעי יותר ונכון יותר. במקרה זה מנהל הלוקיישן כבר מכיר את בעלי הלוקיישנים השונים ואלו לא יופתעו כאשר יראו אותו בפעם הראשונה והתקשורת איתו תהיה טבעית יותר. כמו כן בסנריו זה מנהל הלוקיישן יכיר טוב יותר את השטח שכן הוא זה שמצא אותו. בסנריו השני הפחות אידיאלי אבל עדיין אפשרי מנהל הלוקיישן עובר חפיפה על ידי מאתר הלוקיישנים ומתחיל לקחת בעלות על הלוקיישנים שאותרו לפניי שהוא נכנס להפקה. החפיפה צריכה להיות מדויקת מאד שכן כול פרט אשר יהיה חסר יכול לפגוע בתפקודו וכתוצאה ישירה בכול ההפקה.

 

 

2.למה תפקידו של מנהל הלוקיישן כול כך חשוב בהפקה?

כפי שאמרנו במאמר הקודם לוקיישנים הינם הבסיס של כול הפקה. במילים פשוטות יותר לא יהיה להפקה איפה לצלם אם לא יהיה לוקיישן בריא לצילומים והכוונה בבריאות היא שהרבה דברים יכולים להשתבש במהלך צילומים בלוקיישן. בוא ניקח לדוגמא לוקיישן של מסעדה יוקרתית. הפקות בד"כ מונות הרבה מאד אנשי צוות ושחקנים ויכולות להגיע לכמות של כ  30 אם לא יותר. נוסף על כך הצוות יגיע עם ציוד ומדובר בציוד כבד ( פנסים, מצלמות, משקולות ועוד הרבה הרבה הפתעות). עכשיו נוסיף על כך את התרבות של אנשים במדינת ישראל והקושי לשלוט על כמות כזו של אנשים ואנחנו מגיעים לגדוד צבאי המשתלט יום בהיר אחד על מסעדה יוקרתית . דברים עלולים להישבר, עסקים שכנים עלולים להתעצבן, בעלי לוקיישן עצבניים יכולים לקבל קריז להעיף את ההפקה ומה לא. פה נכנס לתפקיד מנהל הלוקיישן שאמור לשלוט על כול הקרקס הזה ולמעשה להיות סוג של סופרמן שרק הודף ופותר בעיות. ככול שמנהל הלוקיישן יגיע יותר מוכן לצילומים כך הוא יוכל להדוף יותר בקלות בעיות או למנוע אותם לחלוטין. מנהל לוקיישן  וותיק וטוב הינו נכס צאן ברזל לכול הפקה ולכן חשוב לגייס מנהל לוקיישן עם האיכויות הטובות ביותר ולא להמעיט בכלל בחשיבות תפקיד זה.

 

 

3.מה הם תחומי אחריותו  של מנהל לוקיישן בזמן צילומים?

 

  • לפתוח בכול בוקר צילומים את דלת הלוקיישן להפקה בזמן לפי זמן תחילת היום בברייקדאון.

 

  • לדאוג שיהיה חניות פנויות לאנשי הצוות השונים וכלי הרכב שלהם. זה יכול לכלול לפעמים משאיות ציוד גדולות, שירותים כימיים, מכוניות פרטיות, דוקטו מצלמה, דוקטו מחנה ועוד הפתעות.

 

  • לדאוג שלא יהיה רעש לסאונדמן במהלך יום צילום ויכולות להיות הרבה התקלות עם זה. אתר בנייה שקרוב ללוקיישן, כלב של השכנים שתופס קריז, שכן שהחליט לפתוח רדיו בפול ווליום באמצע היום. במקרה כזה מנהל הלוקיישן ייקרא לדגל על מנת לטפל בעניין.

 

  • לדאוג לפריסה של אוכל כול בוקר וכול צהריים במהלך יום צילום ז"א : לקבל את שירות הקייטרינג ולוודא שהוא פותח בזמן בבוקר וצהריים. לוודא שיש לו נקודת חשמל למכשירים השונים. לוודא שיש מקום נוח לפריסת הקייטרינג אם מצלמים בקיץ אז מקום עם סככה ואם מצלמים בחורף אז מקום מקורה, חמים ונעים.

 

  • לדאוג שלהפקה יהיה חשמל סדיר ותקין במהלך כול היום צילום. להפקה גדולה יהיו הרבה פנסים שיעבדו, פנים לשיער, מיחם לקפה, בטריות להטענה וכדו'.

 

  • לדאוג שלהפקה יהיה מקום מסודר ומופרד מסט הצילומים על מנת לספק צרכי מנהלה ומשרד.

 

  • לדאוג שלמאפרות והמלבישות יהיו חדרים משלהם על מנת שיוכלו להלביש ולאפר בצורה נעימה את השחקנים.

 

  • לדאוג שלהפקה יהיו שירותים נעימים.

 

  • החשוב מכול הוא לדאוג שבעל הבית של הלוקיישן יהיה מבסוט ורגוע כי אם הוא לא מבסוט ורגוע אז ההפקה בטוח לא תהיה מבסוטה ורגועה J יעד זה יושג כאשר בעל הבית יהיה מוכן לכול דבר שעלול לקרות ולכן חשוב מאד לעשות עימו תיאום ציפיות ושהכול אבל הכול יהיה שקוף מולו.

 

  • לדאוג שאנשי הצוות או השחקנים לא מפריעים למנוחת עובדי הלוקיישן או תושבי הסביבה בה נמצא הלוקיישן.

 

  • ביציאה מלוקיישן לדאוג שהלוקיישן נשאר נקי ומסודר.

 

  • לשמור על הלוקיישן ולהקפיד ששום דבר לא ניזוק ושאנשי הצוות מתנהגים יפה עם הציוד. ז"א להסתובב בלוקיישן 200 פעמים ביום בזמן צילומים ולראות שאף אחד לא משתמש במנורה של הבית כגריפ סטנד J

 

  • לארגן מאפרה לאנשי הצוות על מנת שאלו לא יזרקו בדלי סיגריות על הרצפה וילכלכו.

 

  • לדאוג לכך שבסוף ההפקה בעל הבית מקבל תשלום כפי שסוכם ואמר להתראות עם חיוך. המטרה היא שהוא יעבור חוויה נעימה מאד וירצה שיצלמו אצלו שוב. זהו כלל ברזל. הרבה מאד פעמים קרו מקרים בהם לוקיישנים "נשרפו" ע"י הפקות ובעלי הבית אינם מעוניינים יותר בצילומים. צריך לזכור שכאשר "נשרף" לוקיישן הוא נשרף עבור כול התעשייה וזהו הפסד לכולם.

 

ניהול לוקיישנים בצילומים והפקות
ניהול לוקיישן בצילומים והפקות

 

4. מה הם הנקודות שצריך לבדוק על מנת להחליט אם לוקיישן מסוים הינו כשיר לצילומים או לא?

 

  • הכי חשוב מכול והבסיס הוא למצוא את הלוקיישן שהתאים לחזיונו האמנות של הבמאי. בין אם מדובר בבית משנת ייצור מסוימת, בצבע מסוים, עם מדרגות או בלי מדרגות, עם עליית גג או בלי עליית גג, עם כמות חדרים מסוימת, עם בריכה, ועוד הרבה מאד פרמטרים מה שהופך את המנהל לוקיישן לסוג של סוכן תיווך מאד אבל מאד משוכלל.

 

  • שקט זאת מילת המפתח. בעיות סאונד זה אחד האויבים הכי גדולים של מנהל הלוקיישן. זו בעיה שחוזרת על עצמה הרבה מאד פעמים ולוקיישנים לפעמים יכולים לא לעבור אישור אם יש בעיית רעש בקרבת הלוקיישן. קחו לדוגמא דירה מצטלמת בתל אביב. תל אביב היום היא עיר מאד בעייתית לצילומים שכן כמעט בכול פינה מרימים בניין חדש. הסאונדמן שומע הכול וההפקה לא תוכל לצלם כול עוד מרעיש והרעשים נכנסים להקלטה של הסאונדמן. לכן כאשר מוצאים לוקיישן בעל פוטנציאל יש לחקור גם את סביבתו ולוודא שאין גורמים שיוכלו להפריע.

 

  • גישה. האם יש גישה נוחה לכלי רכב ולאנשי צוות להגיע ללוקיישן. צריך לשאול מס שאלות. אני אקח שוב פעם דוגמא דירה מצטלמת בתל אביב כי זו עיר מאד מאתגרת לצילומים. במידה ומדובר בבניין האם יש מעלית להעלות ציוד או האם במדרגות בלבד. לכול פארמטר יש השלכה כלכלית. האם הרחוב צר או רחב, באיזה קומה הדירה נמצאת. כמובן שבמידה ומצלמים במושב העבודה תהיה הרבה יותר קלה כי יהיה מדובר בבית קרקע והצוות לא יעבוד קשה בשביל להעלות את הציוד. כמו כן הרבה בעיות רעש לא אמורות להיות כי אנחנו במושב.

 

  • שכנים מג'וננים. כלל מאד מאד חשוב לפניי החלטה סופית על לוקיישן היא לבדוק מה מצב השכנים ולבלות קצת זמן בשטח של הלוקיישן המצטלם. אנחנו לעולם לא נוכל לדעת מה יחסי שכנים מסביב ללוקיישן ואם זה יחסים לא טובים אז צפוי לנו ימי צילום קשוחים. אלו דברים שאפשר לגלות לפניי סגירת הלוקיישן ולהימנע ממלחמות בצילומים. אם נבלה מספיק זמן בשטח נוכל לגלות הרבה דברים מעניינים שלא ידענו קודם ולכן חובה לחזור לכול לוקיישן מס פעמים ופשוט לשבת באוטו ולהרגיש. לפעמים בעלי הבתים לא יספרו לנו הכול אודות הנכס.

 

  • חשמל. כפי שציינתי מקודם כול לוקיישן צריך לעמוד בסטנדרטים מסוימים של הספק חשמל עבור ההפקה. מסיבה זו כדאי לברר לפניי האם בלוקיישן יש נקודת חשמל חזקה שיכולה להחזיק את צרכי ההפקה. במידה ואין מספיק חשמל בלוקיישן יש להתייעץ עם חשמלאים בתעשייה שיכולים לבוא ללוקיישן ולעשות פלאים. במידה וגם זה לא אפשרי אפשר לבדוק אם אפשר למשוך חשמל ממקום אחר קרוב בתשלום או לא בתשלום. האופציה האחרונה והקלה ביותר תהיה להזמין להביא גנרטור אך זאת אופציה שגם עולה כסף ולכן יש ליידע את המפיק מראש.

 

  • הסכם השכרת לוקיישן מסודר מול בעל הנכס. כלל ברזל מאד מאד מאד חשוב. אין לצאת לצילומים לפניי הסכם חתום מהבעלים. ההסכם מאד חשוב גם מהבחינה הפסיכולוגית של התחייבות מצד הבעלים וגם על מנת שיהיה רגוע מבחינת התחייבויות ההפקה. כמו בכול מקרה בחיים כאשר עורכים משא ומתן בין אם על מכירת בית ובין אם על מכירת רכב גם בהשכרת לוקיישן לצילומים יעזור מאד לשני הצדדים להיות רגועים אם יהיה הסכם. ההסכם כולל בתוכו בין השאר : שעות כניסה ללוקיישן ויציאה מהלוקיישן, סכום כספי אשר מוסכם עליו או תמורה אחרת, סעיף ביטוח של חברת ההפקות, תאריך הצילום, שינויים בנכס לטובת תפאורה ועוד.

 

 

  • זמינות . האם הלוקיישן בכלל פנוי לצילומים במועדים הרצויים ע"י ההפקה. יכול להיות ימי צילום שמתחילים בשעות מאד קיצוניות בבוקר ואין באפשרות הלוקיישן לארח את ההפקה בשעות הרצויות. כמו כן יכולים לקרות מצבים שגם תאריכי הצילום אינם מתאימים ללוקיישן.