מפיק סרט? כול מה שרציתם לדעת על איתור לוקיישן לצילומים והפקות וידאו


איתור לוקיישן לצילומים

מפיק סרט?  – איתור לוקיישן לצילומים והפקות וידאו.


1.מה הן השפעותיו של לוקיישן על הפקות וצילומים?

איתור לוקיישן לצילומים הינו הבסיס של כול מפיק סרט  לפניי היציאה לצילומים ומקבל עדיפות מאד גבוהה. הלוקיישן יכול להשפיע בהרבה מאד מובנים על ההפקה והמוצר הסופי ואמנה במאמר זה כמה מחוזקות הלוקיישן.

 

 

השפעה אמנותית :

בהפקת סרט ככול שהלוקיישן יהיה יותר אוטנטי ויותר נכון לתסריט ככה תחושת האמינות של הצופה תגדל ויהיה לכך ערך מוסף גדול מאד עבור היצירה.

 

השפעה כלכלית :

  לוקיישן יכול להיות משהו מאד יקר בתקציב הפקה ולכן עדיף לתת למקצוענים למצוא את הלוקיישנים. סקאוטר לוקיישנים

טוב יוכל לאתר לוקיישנים אשר לא פוגעים בתקציב יותר מדי. מעברי לוקיישן בזמן צילומים יכולים לצרוך הרבה מאד זמן. סקאוטר לוקיישנים טוב ידע למצוא את הלוקיישנים קרובים מאד אחד לשני כך שלא יתבזבז הרבה זמן מהיום צילום במעברים.

 

השפעה נפשית על צוות ההפקה :

 לוקיישן יכול להיות דבר מאד נוח להפקה ודבר מאד אבל מאד לא נוח להפקה. אפשר לדמות הפקות גדולות ( סרטים, סדרות דרמה, ריאליטי) לקרקסים נודדים. כמות אנשים מאד גדולה, כמות רכבים מאד גדולה, גנרטורים גדולים, קייטרינג, כול אלה מהווים מכשול מאד גדול  עבור ההפקה. מטרתו של מאתר הלוקיישן לא תהיה רק למצוא את הלוקיישן המתאים ביותר לתסריט אלא שלוקיישן זה יהיה גם מאד נוח עבור ההפקה. דוגמא טובה ללוקיישן נוח הפקתית יכול להיות  פארק ציבורי גדול. מכיוון שלפארקים יש הרבה מאד שטח והם מאד שקטים הם יכולים לאכלס בקלות כמות מאד גדולה של רכבים, אנשים, פריסת קייטרינג, שקט לסאונדמן ומה לא. דוגמא ללוקיישן ממש לא נוח הפקתית יכולה להיות דירה ברחוב לילינבלום בתל אביב. חניה אין על מה לדבר, מקום לפרוס קייטרינג אין על מה לדבר, הובלת ציוד שתהיה מאד קשה במידה והדירה ממוקמת בקומה גבוהה וללא מעלית ובקיצור סיוט הפקתי.

 

2.מיהו מאתר הלוקיישנים?

סקאוטר לוקיישנים הינו הבחור או בחורה שבאמתחתם אחריות מאד גדולה ועוד נגיע לזה. תפקידו של הסקאוטר הינו לאתר את כול הלוקיישנים המופיעים בתסריט ע"פ חזיונו ודרישותיו של הבמאי והיוצרים.

 

 

 

3.אז איך עושים את זה?

 

שלב א – מחקר

  • קריאת התסריט המלא פעם אחת בשביל לקבל השראה.

 

  • קריאת התסריט פעם שנייה והפעם לפרק את כול הלוקיישנים מהתסריט. למשל אם יופיע בתסריט "זוג יושב בבית קפה ומדבר" אז הסקאוטר ידע שבבנק הלוקיישנים עליו לאתר קיים בית קפה. בזמן פירוק הלוקיישנים מהתסריט אפשר כבר להבין מס' דברים:

 

  • כמות השחקנים באותו לוקיישן, כמות הניצבים באותו לוקיישן, חשוב לשים לב אם מדובר בסצנת יום או לילה שכן יהיה לכך השלכה רצינית אם הלוקיישן יסכים לארח את ההפקה או לא, אופי הלוקיישן למשל אם אנחנו יודעים שהדמויות גרות ברמת אביב ג' או באות מרקע סוציו אקונומי גבוה אפשר לדעת שצריך למצוא בית קפה מפונפן שיתאים לאופי הדמויות.

 

  • בזמן קריאת התסריט בנוסף לפירוק/חילוץ הלוקיישנים מהתסריט יש לכתוב את כול השאלות אשר בבוא הזמן צריך לשאול את הבמאי מה שמוביל אותנו לשלב הבא:

 

  • פגישה עם הבמאי : שלב מאד חשוב שכן זוהי פגישה בה מקדיש הבמאי המאד עסוק זמן לסקאוטר על מנת לספר לו על חזונו האמנותי עבור כול לוקיישן. בפגישה זו כדאי לבוא מצוידים עם דף ועט על מנת לרשום את כול הערותיו של הבמאי. הבמאי בשלב זה אמור לספר בעיקר איך הוא רואה את הלוקיישן ומה חשוב לו בכול לוקיישן.

 

  • לאחר פגישה עם הבמאי כדאי לשבת מול מפיק הסרט  ולעשות איתו תיאום ציפיות בכול מה שקשור לתקציב הלוקיישנים. בהפקת סרט סעיף הלוקיישנים בתקציב הפקה הינו סעיף מאד יקר שיכול להגיע גם לעשרות אלפיי שקלים ולכן חשוב מאד להבין מהמפיק כמה תקציב ההפקה מאפשרת לכול לוקיישן פחות או יותר. עלות לוקיישנים יכולה להיות מאד דינמית שכן אין מחירון מסודר אך עם זאת חשוב ליישר קו מול המפיק.

 

 

שלב ב' – יציאה לשטח ותחילת החיפושים

 

  • אז זה שלב מאד כיפי שכן יוצאים להרפתקאה. ההפקה ברוב הפעמים תממן לסקאוטר רכב וכסף לדלק על מנת שיוכל לשוטט ברחבי הארץ בנוחות ובמהירות.

 

  • תכנון אסטרטגיה : זהו שלב שבו יושב הסקאוטר וחושב עם עצמו כיצד לתקוף את בנק הלוקיישנים המטורף שהוא צריך למצוא. לפעמים זו משימה מאד קשה שכן ישנן הרבה מאד לוקיישנים לאתר והזמן קצר עד תחילת הצילומים. זוהי הסיבה שחברות ההפקה  תמיד יעדיפו לגייס סקאוטר לוקיישנים שהוא גם מנהל לוקיישן אך נגיע לזה בהמשך. דוגמא לאסטרטגיה נכונה תהיה למשל כזאת :  אם ידוע לנו שישנן הרבה מסעדות או בתי קפה לסגור והצילומים של לוקיישנים אלו מופיעים בימי הצילום הראשונים של ההפקה אז נדע שלוקיישנים אלו בעדיפות עליונה. גם מדובר בלוקיישנים שקשה לסגור, רוב המסעדות ובתי הקפה הינם מקומות שעובדים יום וליל ולכן לסגור אותם לטובת צילומים תהיה משימה קשה וגם הזמן דוחק בנו למצוא אותם. לאחר איתור הלוקיישן ישנה עוד הרבה עבודה בלסגור ארמטית את הלוקיישן ע"י מנהל הלוקיישן אך עוד נגיע לכך בהמשך.

 

 

  • השיטה הכי קלה והכי צפויה הינה לדבר עם מנהלי לוקיישנים אחרי ולהתייעץ איתם. אם יתמזל מזלכם תוכלו להתייעץ עם מנהל לוקיישן חביב ואדיב שיוכל למקד אתכם בחיפושיכם ואף ממש לארגן לכם לוקיישנים. יש פה עניין של עלות כמובן שכן אותו מנהל לוקיישן עבד מאד קשה עבור מאגר הלוקיישנים שלו ולכן יבקש כסף ובצדק. קיימת היום בוואטס אפ קבוצה מאד גדולה של מנהלי לוקיישן אם לא כול מנהלי הלוקיישן בתעשייה.מדובר בקבוצה אדירה של כול הכרישים בתחום ואם יש לכם מספיק כסף להציע אז ניתן לקבל גם תמורה מעולה של אופציות ללוקיישנים.

 

  • לוחות מודעות: נניח שאנו מחפשים דירה לצילומים או מסעדה ויש לנו את כול הפרמטרים שאנחנו צריכים מהבמאי כמו למשל כמות החדרים בבית, עומק החדרים, אופי הבית מבחינת סגנון, חצר גדולה או חצר קטנה וכדו. אם יש לנו נתונים אלו אנו בשלים ללכת ללוחות מודעות למכירה או השכרה של נדל"ן ולשוטט שם. אפשר למצוא בלוחות אלו לפעמים אוצרות. יכול להיות שנמצא בית למכירה והוא עומד פנוי ללא דיירים כרגע. זהו ציד קלאסי. גם אם מתגוררים עדיין בבית זוהי גם אופציה טובה שכן הרבה מאד פעמים תמורת הסכום הנכון יסכימו בני הבית להתפנות לטובת הצילומים. מדובר באתרים כמו יד 2 , הומלס וכד'ו. מה שהכי טוב בלוחות אלו התמונות של כול הנכסים. ע"פ התמונות ניתן לראות אם הנכס מתאים לאופי הלוקיישן אותו אתם מחפשים ואז בינגו. בעזרת התמונות ניתן לחסוך גם זמן רב כי התמונות מסננות לוקיישנים לא רצויים.

 

  • מחקר ותחקור : שלב גשש בלש. נניח ובתסריט קיים לוקיישן של קיר גרפיטי מאד גדול עם סגנון ציורים יפני. על פניו מדובר בלוקיישן שמאד קשה למצוא שכן אנו נמצאים במדינת ישראל וקהילת היפנים בארץ איננה גדולה כול כך בלשון המעטה. מילת המפתח פה היא גוגל. מתחילים לתחקר למעשה בגוגל אמני גרפיטי יפנים ואז מתחילים להתגלות כול מיני רמזים, אנשי מפתח, גלריות לגרפיטי, וכול מיני גופים שקשורים לתחום הגרפיטי היפני. בנקודה זו מתחילים להתקשר ולדבר והרבה. יכול להיות שיתמזל המזל וכבר הבן אדם הראשון יוכל להגיד לך איפה הלוקיישן נמצא ויכול לקרות מצב שבו בן אחד זורק אותך לעוד בן אדם שזורק אותך לגלריה אבל לבסוף ואחרי הצלבות מידע בין אנשים שונים אפשר להגיע לתוצאה הטובה ביותר. אוצרות שלמים יכולים להתגלות רק ע"י תחקור ודיבור עם אנשים.

 

  • סיורים ותחקורי שטח : נניח והמשימה היא למצוא בית בודד במדבר ללא בתים צמודים אליו. במקרה זה הכיוון הכי ריאלי תהיה העיר ערד שכן אנו מחפשים סביבה מדברית ומכיוון שמדובר בלוקיישן  שמאד קשה למצוא ( סמכו עליי) צריך להיעזר בתושבי המקום.תושבי המקום אלו העיניים הכי טובות כי הם מכירים את השטח ויוכלו לכוון בצורה ממוקדת.

 

  • פלאיירים : נניח ואנו צריכים למצוא דירה בעלת אופי ישראלי מסורתי של פעם. שיטה שעובדת מאד טוב במצבים כאלה הינה ללכת נניח לשכונת התקווה בתל אביב ולתלות פלאיירים ברחבי השכונה. הכיתוב בפלאייר צריך להיות כמה שיותר מדויק על מנת לקבל את הפניות האיכותיות ביותר ( הרבה אנשים יכולים להתקשר בסוג פרסום שכזה ואתם לא רוצים להיות מוטרדים) כמובן שעל הפלאייר מציינים מס' טלפון וחשוב לציין תמורה כספית שכן אז אין לאנשים תמריץ כלכלי להתקשר.

 

  • מאגרי לוקיישן : קיימים היום באינטרנט מס' מאגרי לוקיישן של מנהלי לוקיישן מאד וותיקים. מדובר במאגרים מצוינים שיעשו לכם חיים קלים אך כמובן שעם הקלות בא גם הכסף אז כדאי לוודא שאתם חמושים לפניי פניה למאגר.

 

  • תיארתי פה מס שיטות ספורות אך אתם לא תאמינו לפעמים כמה מאתר לוקיישן צריך להיות יצירתי. ישנם לוקיישנים מאד מאד מאתגרים ולכן כול האמצעים תקפים.

 

אתם יותר ממוזמנים להמשיך ולטייל בבלוג שלי ולמצוא עוד טיפים מועילים בנושא הפקת סרט ואיתור לוקיישנים.