יתרונות אולפן צילומים להפקות וידאו


אולפני צילום תמיד היו ותמיד יהיו חלק בלתי נפרד מתעשיית הפקות וידאו. באולפני צילום ניתן לצלם את כול סוגי ההפקות :  הפקות וידאו קליפ, הפקות של סדרות, הפקות של פרסומות הפקת סרטי תדמית, הפקות סרטים ולמעשה כול הפקה המצריכה שליטה יותר מדויקת על הסט בעלויות סבירות וכבר אסביר למה הכוונה.

 

יחסית למדינתנו הקטנה יש לא מעט אולפנים מכול הסוגים והגדלים וישנה תחרות טובה בתחום זה ולכן גם מחירים סבירים פחות או יותר. כמובן שכמו במזרח התיכון תמיד אפשר להתמקח ולהגיע להבנה עם האולפן על מנת להגיע למחיר הרצוי לנו. מבלי להוסיף עוד הרבה, בשביל להבין אם אנחנו צריכים אולפן או לא עבור ההפקה שלנו להלן כול היתרונות שבהשכרת אולפן לצילומים.

 

אולפן צילומים להפקות וידאו – מה הם היתרונות?

 

  • היכולת להשיג את המראה המדויק. בניגוד לצילומים בלוקיישן באולפן צילומים ניתן להשיג את המראה המדויק של האלמנט אותו רוצים לצלם. השליטה בצילום היא הרבה יותר מדויקת. האולפן כולו מוכוון לצילום המדויק, מדובר בחלל סגור שחור ללא כניסת אור טבעי שיכול להפריע, פנסים המותקנים מראש בצוגים של האולפן ונשאר רק לכוונן אותם, קוליסות ( רקעים של תפאורה) אותן ניתן להציב בקלות יתרה ועוד. הצילומים הכי מסובכים טכנית נעשים באולפנים וזאת מכיוון שבאולפן יש את כול האמצעים הדרושים והשקט הדרוש על מנת להגיע לתוצאה מקסימלית. צילומי פק שוט (צילומי מוצר) למשל של מוצרים חדשים לרוב המכריע יעשו באולפנים. אלו צילומים של אלמנטים קטנים מאד הדורשים תאורה סופר מדוייקת וצילום סופר נקי וחד של פרטים קטנים.

 

  • בניגוד ללוקיישנים אולפני צילום מצוידים כבר בכול הציוד הנדרש כגון גנרטורים, חדרי איפור הלבשה, פנסים, ציוד מצלמה וכול מה שצריך נמצא בהישג יד אפילו מדפסת להדפסת קולשיטים וטפסים נוספים להפקה.

 

  • צמצום עלויות. בגדול אבל לא תמיד ( מאד תלוי באופי ההפקה) האולפנים יהיו יותר זולים לצילום מאשר צילומים בלוקיישן. מול האולפן אנו סוגרים חבילה הכוללת את השכרת החלל, ציוד תאורה, ציוד צילום, חדרי איפור הלבשה וכדו'. בלוקיישן לעומת זאת הכול יהיה הרבה יותר מסובך. לוקיישנים שמחזיקים מעצמם וכבר מכירים את המחירים בשוק ידרשו הרבה מאד כסף להשכרת החלל. ציוד התאורה והצילום יגיע מחברות השכרת הציוד ויהיה צורך לשנע אותו ללוקיישן. בנוסף לשינוע ללוקיישן יהיה גם זמן הקמה של הצוות הטכני אשר יצטרך להקים את הסט מבחינת תאורה, גריפ ומצלמה. זמנים עלה יעלו כסף להפקה ויבואו לידי ביטוי בשעות נוספות לצוות, שימוש בספקים נוספים כגון שירותים כימיים, רכבי ציוד ועוד. חדרי איפור הלבשה לדוגמא לא יגיעו ביחד עם הלוקיישן בניגוד לאולפן ולכן בנוסף להשכרת הלוקיישן יתעורר צורך גם להשכיר בקרבת מקום חלל נוסף שישמש כחדר איפור הלבשה. טיפ קטן : מנהל לוקיישן וותיק ומנוסה יוכל למצוא עבור ההפקה את הלוקיישן המושלם שיכול לנצח את המחיר של השכרת אולפן. בגלל זה מנהל לוקיישן זה מרכיב מאד מאד חשוב להפקה. הוא יכול לחסוך להפקה הרבה מאד כסף

 

  • סאונד. ללא ספק בענייני סאונד האולפן מנצח בגדול אל מול הצילומים בלוקיישן בחוץ. אולפן צילומים הינו חלל סגור עם אקוסטיקה מיוחדת שחשבו עליה מראש ולכן הקלטות הסאונד יהיו תמיד נקיות והסאונדמן שלנו יהיה רגוע ומאושר. בלוקיישן חוץ לעומת זאת יכולות להיות הרבה מאד הפרעות ואני מדבר על רשימה לפי דעתי של מעל 30 הפרעות שונות. החל ממשאית זבל שמרעישה, נביחות כלב, שיפוצים בחוב סמוך ועד למטוסים בשמיים. אם בהפקה שלכם יש הרבה מאד טקסט ומונולוגים של שחקנים שאלת השימוש באולפן או בלוקיישן תמיד תהיה קונפליקטית ושווה להשקיע בה הרבה מחשבה.

 

  • פרטיות ואבטחה. הרבה פעמים בהפקות צילומים ישתתפו סלבים מאד מאד מפורסמים. במקרים כאלה האולפן יספק פרטיות לאנשי ציבור אלה שכן מדובר בחלל סגור המופרד מהסביבה בחוץ. בלוקיישן לעומת זאת הסלב חשוף לגמרי מה שיכול לגרום להרבה מאד הפרעות מצד עוברים ושבים שיחלפו על פני הסט מה שנקרא סקרנים. הרבה מאד פעמים ובעיקר בפרסומות הלקוח איננו רוצה שהמידע של האסטרטגיה הפרסומית תצא החוצה וכבר לא תפתיע את הציבור לכשהפרסומת תעלה. במיוחד היום בזמנים בהם כול אחד פשוט יכול להרים את המכשיר הנייד שלו , לצלם את הסט ולהדליף החוצה. איננו רוצים שזה יקרה ולכן השימוש באולפן הוא קלאסי למטרה זו. כנ"ל לגביי אבטחת ציוד. בצילומים בלוקיישן בחוץ הציוד שלנו חשוף 24 שעות למקרים של גניבה. תמיד אבל תמיד יהיה צורך להשאיר מישהו ששומר על הסט בזמן שהצוות יוצא לצהריים שלא לדבר על מקרים בהם הציוד צריך להישאר בסט בלילה ואז יעלה צורך להשכיר שומר מה כבר אתם יודעים – יעלה עוד כסף להפקה.

 

  • חיסכון בזמן. צילומים הרבה פעמים בלוקיישנים בחוץ כרוכים בהגעה לכתובות רחוקות או אזורים מרוחקים מה שיעלה להפקה הרבה מאד כסף. זאת בניגוד לאולפן אשר נמצא בכתובת אחד ומהווה בסיס נוח להגעה. כנ"ל לגביי מעברי לוקיישן. בימי צילום בחוץ הרבה מאד זמן הולך על מעברים בין לוקיישן ללוקיישן מבחינת שינוע צוות, ציוד, שחקנים ועוד. כול אלו יעלו כסף נוסף להפקה. באולפן מעברי הלוקיישן הם בעצם מעברי סטים וייקחו הרבה פחות זמן ממה שייקח לנו לעבור בלוקיישנים בחוץ. באולפן הכול הרבה יותר קטן וקרוב ולכן הרבה פחות מסובך ומהיר.

 

  • טכנולוגיה. באולפן תמיד יהיה לנו יותר עזרים טכנולוגים מאשר בלוקיישן. באולפן יהיה מקום מסודר לפריקת חומרים, שקעי חשמל ללא סוף, חדרי קונטרול, טכנאים מוסמכים לעזרה עם ציוד ועוד. בלוקיישן בחוץ אנחנו תמיד נהיה ברשות עצמנו ולא תמיד נהיה מוכנים לשלל סנריואים טכנולוגים שיכולים לקרות לנו.

 

  • עומק גובה ורוחב. בלוקיישנים בחוץ תמיד אבל תמיד תהיה בעיה של ממדים נכונים לצילום. זה מה שהרבה מאד פעמים מאד מקשה על עבודתו של מנהל הלוקיישן. למצוא לוקיישן בממדים הנכונים. אין ספור פעמים בעבודתי כמנהל לוקיישן הייתי יכול למצוא את הלוקיישן המושלם מבחינת שפה עיצובית, ריהוט וכדו' אך הלוקיישן היה נפסל בהינף יד אכזר ע"י הצלם שלא ראה בלוקיישן את המימדים הנכונים לו לצילום. באולפן זו אף פעם לא תהיה בעיה שכן מדובר בחללים עצומים, רחבים וגבוהים בהם ניתן למקם אלמנטים ורקעים בקלות רבה לפי חזיונו של הצלם.

 

אולפן צילומים להפקות וידאו
אולפן צילומים להפקות וידאו LIGHT HOUSE תל אביב

 

 

 

 

 

 

 

 

  • פוסט פרודקשן. ישנם אולפנים בהם העריכה יכולה להתבצע ממש תוך כדי הצילום או מייד לאחר יום הצילום ובכך לחסוך הרבה זמן בתהליך הפוסט. לצורך העניין כאשר צילמנו צילומי גרין סקרין באחד האולפנים היינו יכולים לראות כבר במוניטור את הרגע שהושתל בגרין סקרין וזה עזר לנו מאד לראות חלק מהתוצאה הסופית. דוגמא נוספת היא שפרויקט אחד עם לוח זמנים מאד צפוף היינו צריכים לצלם ולערוך תוך כדי על מנת להגיש בסוף היום כבר את המוצר המוגמר לאחר עריכה. כן כן מה שאתם שומעים. בין טייק לטייק העורך ישב באחד מחדרי האולפן וערך תוך כדי הצילומים את הטייקים המאושרים ע"י הבמאי.

 

  • מגוון שפות עיצוביות. בלוקיישן אנו נהיה מאד מוגבלים מבחינת השפה העיצובית אותה אנו נרצה להשיג. אנו נהיה כבולים לפה העיצובית של הלוקיישן בלבד. באולפן לעומת זאת אין הגבלה לכמות השפות העיצוביות אותן נרצה להשיג. באולפן אנו נוכל להחליף רקעים כאוות נפשנו וזאת ע"י שימוש בלימבו בצבעים שונים, קוליסות ( קירות מגבס) בצבעים, גדלים ועיצובים שונים, תאורה מתחלפת, גרין סקרין ועוד אמצעים. אולפן יכול להגביר את ערך ההפקה פי כמה וכמה.

 

  • תאורה. ללא שום ספק בצילומים באולפן יהיה ניתן להגיע לתוצאה הרבה יותר מדויקת מבחינת ההארה של הסט. האולפן לעומת הלוקיישן בחוץ חשוך ומהווה בסיס מושלם לתאורה מדוייקת. בצילום בלוקיישן חוץ תמיד יהיה צורך להילחם באור הטבעי המגיח מבחוץ ובעוד כמה הרעות חולות כגון השתקפויות, צללים, צבע רצפה לא רצוי, צבע קיר לא רצוי ועוד. האולפן ממש משמש כקנבס נקי ונוח לתאורן לצייר עליו.

 

  • פניות. אחת הבעיות הכי גדולות המקשות מאד על עבודתו של מנהל הלוקיישן הינה למצוא לוקיישן פנוי בתאריך הרצוי להפקה. הרבה מאד פעמים מנהל לוקיישן יצטרך להתמודד עם לוקיישנים עסוקים מאד מבחינת תאריכים כגון אולם אירועים שפנוי רק בתאריכים מסוימים, כיתות לימוד שרק בחופש הגדול עומדות ריקות, מוסדות עירייה עם תפוסה מסוימת ועוד. האולפן לעומת זאת יהיה הרבה יותר וורסטילי מבחינה זו ויהיה נתון אך ורק להגבלת התאריכים לפי כמות ההפקות המצלמת בו באותה תקופה. אולפנים גדולים יכילו בתוכם הרבה מאד חללים בגדלים שונים ואז יוסיפו לעצמם עוד אופציות של תאריכים פנויים.

 

לסיכום : ללא ספק מהרבה מאד בחינות צילומים באולפן יהיו הרבה יותר מועילים להפקה לעומת צילומים בלוקיישן. לא תמיד האולפן ינצח את הלוקיישן זהו דבר שמאד תלוי באופי ההפקה. אם אנו מצלמים סדרה בה רוב העלילה מתרחשת בבית המשפחה כמו סברי מרנאן למשל אין ספק שיהיה עדיף לנו אולפן שיוכל לארח אותנו לחודשיים צילומים בתנאים נוחים מאד. מצד שני אם יש לנו מנהל לוקיישן וותיק ומנוסה הוא יוכל למצוא עבורנו לוקיישן לא פחות נוח אשר יכיל בתוכו את כול הסעיפים שציינתי לעיל ועוד במחיר יותר טוב. מצד שלישי לעולם לא נשיג אותנטיות אמיתית כמו בלוקיישנים בחוץ. לוקיישן יכול מאד להשפיע על אווירת השחקנים ולהקרין על כול צוות העשייה מבחינת האשליה המדויקת שהוא מבקש לספק.

 

לצורך העניין כאשר הייתי מנהל לוקיישן בסדרה "פולישוק" עונה 3 היה עליי למצוא משרד של ראש ממשלה. העלות של הלוקיישן הייתה מאד מאד סבירה אבל זה לא העניין. העניין הוא שהלוקיישן שמצאתי היה כול כך אותנטי ובאמת היה נראה כמו משרד ראש הממשלה ולכן תרם להצלחת השחקנים בדיוק המשחק שלהם ולאושר הבמאי 🙂  והוסיף עוד המון ערך מוסף להפקה.

 

 

אתם יותר ממוזמנים להמשיך ולטייל בבלוג שלי ולמצוא עוד טיפים מועילים בנושא הפקת סרטים. מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך :

 

המלצות לאולפני צילום מקצועיים עבור הפקות וידאו.

איתור לוקיישנים להפקות וידאו.