הפקת סרטון תדמית בעלי תפקידים בצוות הפקה


הפקת סרטון תדמית בעלי תפקידים בצוות הפקה


הקדמה

צוות הפקה טוב בנוי מאנשי צוות מנוסים ונחמדים, דגש על הנחמדים. תמיד יהיה עדיף לגייס אנשי צוות מנוסים שכן נקודה זו יכולה לחסוך הרבה זמן וכסף. איש צוות מנוסה יידע לתת את התשובות הנכונות בזמן מהיר בימי ההכנה וכמובן במהלך היום צילום הוא ידע לתת את השירות הכי יעיל. במהלך ימי ההכנה אנשי הצוות נדרשים לפצח כול מיני שאלות בנוגע לאופן הצילום מבחינת סוג תאורה, סוג מצלמה, זוויות צילום, זמני צילום ביום או לילה ועוד.. ולכן איש צוות בעל ניסיון ידע לתת את הפתרונות הכי מדויקים וראליים להפקה. כמו כן ביום צילום יכולים לקרות אינספור תרחישים לא מתוכננים ולכן גם במקרה זה איש צוות מנוסה ידע להתמודד עם כול תרחיש שעלול לקרות.

 

*חשוב לציין : מכיוון שישנם פרויקטים בארץ בהם לא ניתן תמיד לגייס את הצוות הטוב ביותר והמנוסה ביותר יש תמיד חלופות לצוות פחות מקצועי ופחות יקר אם כי זוהי אופציה פחות עדיפה. פה נכנס להילוך גבוה המפיק אשר ינסה לגייס את הצוות הטוב ביותר גם תחת מגבלות התקציב. במידה ואין שום ברירה אחרת וחייבים לגייס אנשים פחות מוכרים ומנוסים חובה להיפגש אישית עם כול איש צוות, לבדוק עליו המלצות, ולעשות את כול הבירורים הנחוצים בשביל להבין אם זהו הבן אדם למשימה.

 

 

למה שמתי דגש על הנחמדים : לפניי הכול כמו בכול דבר בחיים חשוב שצוות ההפקה יהיה מורכב מבני אדם. נעימים, נחמדים, שירותים, וחייכנים. אנשי הצוות חייבים לשתף פעולה ביניהם כול הזמן ולתת שירות אחד לשני. בנוסף לכך  ימי צילום הינם ימים מאד אינטנסיביים וקשים ורמת המורל מאד חשובה. כול כך חשוב אם לא הכי חשוב שתהיה אנרגיה טובה על הסט כי כול הצוות מוזן מאותה האנרגיה ואנשים יכולים לעבוד יותר טוב באווירה נעימה ולא באווירה עכורה. מספיק אחד שיכול להרוס את המסיבה.

 

 

1. במאי/ת

הבמאי משחק תפקיד מרכזי אם לא הכי מרכזי בצוות הפקה. הבמאי הוא מיופה כוחם של המפיקים על מנת שיבצע את התסריט בצורה הטובה ביותר. הבמאי ישלוט בתוכן, בשחקנים, בזוויות הצילום, בבחירת הלוקיישנים, בחירת הבגדים, ולמעשה כול ההחלטות האמנותיות נמצאות בידיו. הוא הכלי שיזרים את כול ההפקה והרבה נמצא על כתפיו. הבמאי בארץ בד"כ נשכר ע"י חברת ההפקות והוא זה שיבחר גם את הצלם הראשי במידה ויתאפשר מבחינת ההפקה. חשוב מאד שיגויס במאי לפניי כול שאר אנשי הצוות שכן בלעדיו אין מי שיחליט, ינחה, ויוביל את ההפקה קדימה.

 

 

2. ע.במאי ראשון

ע.במאי ראשון הינו עוזרו של הבמאי ומנהל ההפקה. תפקידו הינו לנהל את הסט ולהוציא לפועל את החלטותיו של הבמאי תוך ניהול הצוות על הסט ושמירה על הזמנים. במקרים מסוימים בארץ בהפקות שבהן לא יהיה ע.במאי שני, יהיה זה העוזר הראשון אשר מכין את הלוז ומפרק את התסריט. האידיאל הוא שעוזר במאי ראשון יהיה נוכח בכול שלבי ההכנה המקדימה כולל סיורי לוקיישן, ישיבות תסריט, אודישנים, ליהוקים ועוד.

צילומים

 

 

3. ע.במאי שני

ע.במאי שני הינו עוזרו ומבצעו של עוזר הבמאי הראשון. הע.במאי שני יפרק את התסריט על מנת להעבירו לקול שיט. הע.במאי שני יעזור לעוזר במאי ראשון בימי צילום בשטח בלנהל את הסט. הוא יהיה אחראי בין השאר על בימוי  הניצבים ביטים ע"פ בקשות הבמאי. בנוסף הוא יעדכן את הקולשיט בשינויים המתרחשים בכול יום ביומו.

 

 

 

4. מנהל/ת תסריט

מנהל התסריט אחראי בגדול על כול האספקטים של דיוק התסריט. נדבך מאד חשוב שהוא צריך לשמור עליו הינו הקונטיניאיטי בתסריט. מעבר לכך הוא זה בימי צילום שעוקב אחר מספרי הסצנות בתסריט ומוודא שהכול מצטלם ולא מתפספסת שום סצנה. זה יבוא לידי ביטוי לא רק במעקב אחר הסצנות אלא גם ברזולוציות יותר קטנות כמו מיקום הפרופסים בהתאם לתסריט, טקסט שנאמר ע"י השחקנים בהתאם לתסריט, בימוי שחקנים בהתאם לתסריט. לבסוף מנהל התסריט יציין הרבה הערות על התסריט שישמשו אח"כ את העורך. הערות כגון טייקים טובים שהבמאי אהב במיוחד, טייקים שפוספסו בצילום, טייקים שצריך לצלם שוב וכדו'.

 

 

5. מפיק/ה ראשי

מפיק ראשי בארץ נקרא גם מפיק אחראי. ברוב הפעמים הוא יהיה הבעלים של החברת הפקות אבל לא תמיד. המפיק הראשי יהיה אחראי על הנושאים הגדולים בהפקה כגון גיוס כספים, שיווק, גיוס צוות ראשי כגון מפיק בפועל ובמאי ועוד. המפיק הראשי יעזור לתסריט להתגלגל ולהיהפך לפרויקט ריאלי שניתן להפיק ואח"כ גם למכור. לפעמים המפיק הראשי יכול להתערב גם בנושאים קטנים יותר אך בעלי משמעות כלכלית גדולה להפקה כגון לוקיישנים, שחקנים, ציוד, הרי אחרי הכול זהו כסף שיוצא מכיסו בסופו של דבר.

 

 

6. מפיק/ה בפועל

בראש ובראשונה מפיק בפועל מהווה תפקיד מאד מרכזי בצוות ההפקה מכיוון שהוא זה המפקח על התקציב ואחראי לכך שההפקה תעמוד ביעדים. כול הכסף אצלו ביד ולכן מוטלת עליו אחריות גדולה. בנוסף לניהול התקציב המפיק בפועל הוא זה שיריץ את ההפקה קדימה ויפקח כמעט על כול אספקט הפקתי מימי ההכנה ועד ימי הצילום.

המפיק בפועל אחראי בין השאר על גיוס אנשי צוות ראשיים, פיקוח על הרכבת יום הצילום, פיקוח על פירוק התסריט, ביטוח, בחירת לוקיישנים ותמחור, עלויות ציוד, ולמעשה כול אספקט שיש לו השפעה על התקציב. כול שינוי משמעותי בתקציב המפיק בפועל יהיה חייב לדווח בפניי המפיק הראשי ולא להגיע למצב של החלטות תחת לחץ זמן שכבר אי אפשר לערוך שינויים. כול החשבוניות של שאנשי הצוות צריכות לעבור דרכו שכן הוא זה שמתאים זאת בסוף הפרויקט ליעדים אשר קבע בתקציב. מסיבה זו כדאי  שהמפיק בפועל ידע את כול הנתונים הכספיים הרבה לפניי היציאה ליום  צילום על מנת למנוע הוצאות מיותרות.

 

 

7. מנהל/ת הפקה

מנהל ההפקה הוא מיופה כוחו של המפיק בפועל ותפקידו לפקח ולנהל את הסט ביום יום מהבחינה הפיזית. הוא למעשה ינהל את כול אנשי הצוות מרמתו ומטה. ניהול זה יכלול את עוזרי ההפקה, מנהל הלוקיישן, תאורן, צלם, גריפ, נהגים, נערת מים , קייטרינג, ציוד ועוד. בנוסף לכך יהיה אחראי גם לשינוע של הצוות מלוקיישן ללוקיישן בצורה המהירה והטובה ביותר ולכן צריך להיות ביחסים טובים מאד עם מנהל הלוקיישן.  המטרה הסופית שלו היא לעמוד בזמנים ולסיים לצלם בהצלחה את כול הסצנות אשר נקבעו לאותו יום ולעמוד ביעדי התקציב אשר הוכתבו לו ע"י המפיק בפועל. מנהל ההפקה ימנה את עוזרו הנאמן מתאם ההפקה.

מאחורי הקלעים

8. מתאם/ת הפקה

למתאם ההפקה תפקיד מאד חשוב בתפקודה של ההפקה. מתאם ההפקה מהווה צינור של מידע ומרכז בידיו את כול המידע הנחוץ המשתנה מדי יום. מתאם ההפקה יהיה בקשר עם כול אנשי הצוות כול הזמן וידאג להעביר הודעות ממחלקה אחת לשנייה. ניתן להגדיר תפקיד זו כחמליסט היושב בבסיס ומנהל כוננויות, כוח אדם, ומבצעים. מתאם ההפקה יהיה אחראי גם על כול נושא הטפסולוגיה כגון ריכוז חשבוניות מספקים, מרדף אחרי אנשי צוות לחתום על חוזים, טפסי ביטוח ועוד..

 

במהלך ימי הצילום וימי ההכנה אנשי הצוות השונים יצטרכו עזרה בכול הנושא הבירוקרטי וזהו תפקידו של המתאם. כמו כן מתאם ההפקה יהיה זה שתמיד מפיץ את המידע לכולם ויעדכן על שינויים. בין אם זה שינויים בתסריט ובין אם זה שינויים בלוז. הוא יעשה זאת על בסיס יומי. תפקיד נוסף וחשוב של מתאם ההפקה הינו לארגן את סידורי ההגעות של כול הצוות כולל שחקנים בבוקר ע"פ שעות מסוימות ובערב ידאג להחזירם.

 

 

9. עוזר/ת הפקה

יש נטייה לאנשים להמעיט בחשיבותם של עוזרי הפקה אך זוהי טעות נוראית. עוזרי הפקה הינם למעשה המנוע העיקרי של ההפקה. תפקידם הוא  לעזור לכול המחלקות ללא יוצא מן הכלל  באמצעות סדר עדיפויות אותו יכתיב מנהל ההפקה. מנהל ההפקה יודע הכי טוב כיצד להקצות את כוח האדם שברשותו ולאיזה מחלקה. שימו לב לרשימת תחומי האחריות של עוזר הפקה על מנת להבין גודל חשיבותו.

  • העמסת ציוד בבוקר ופריקת ציוד בערב.
  • עזרה פיזית לכלל המחלקות : מצלמה, תאורה, ארט, גריפ, ולמעשה כול המחלקות.
  • קנייה של מוצרים במהלך יום צילום. הרבה פעמים במהלך יום צילום צריך לרכוש כול מיני מוצרים. בין אם זה חומרי ארט, מוצרי אוכל ושתייה שחסרים להפקה, חומרי איפור ועוד. למעשה כול שליחות שצריך במהלך יום צילום יכולה להיות מבוצעת ע"י ע.הפקה.
  • שינוע ציוד ואנשי צוות מלוקיישן ללוקיישן.
  • ניהול הזמנות אוכל לאנשי צוות ושחקנים במהלך יום צילום.
  • הקמת חדר איפור הלבשה לשחקנים.
  • עזרה בהקמת קייטרינג בוקר וצהריים.

מכיוון שעוזרי הפקה מהווים כוח עזר כה משמעותי אסור לעולם לוותר על השקעה בבחירת עוזרי ההפקה ובכסף שהם מקבלים. ההבדל בין עוזרי הפקה איכותיים לעוזרי פחות טובים הינו תהומי ויכול להשפיע על כול המערכת לטוב ולרע.

 

 

10. גריפ

איש הגריפ תומך בד"כ במחלקות התאורה והמצלמה בכול הקשור להקמת סטים ותפעול במהלך יום צילום או בימי הכנה כאשר מוקם הסט. האחריות העיקרית שלהם הינה לעבוד צמוד עם מחלקת התאורה ולטפל בכול המרכיבים הלא חשמליים כגון הנחת גרין סקרין בצורה נכונה, הרמת מסגרות מאד גדולות בסט ( מסגרות ריכוך לדוגמא), הגבהה של אלמנטים מסוימים בעזרת קובים ועוד. מבחינת מחלקת מצלמה הגריפים יהיו אחראים על מתקון המצלמה ויסללו את הדרך עבור הצלם על מנת שהצילום יתבצע בצורה הטובה ביותר בהתאם לרצונו של הבמאי. תמיכה במצלמה ע"י הגריפ יכולה לבוא לידי ביטוי בהקמת דולי, מסילות לדולי, אביזרי רחף למצלמה ועוד.

 

 

11. תאורן ראשי

תאורן ראשי כשמו כן הוא. התאורן הראשי אחראי על כול מחלקת התאורה ועל עיצוב הסט מבחינת התאורה בלבד והביצוע בפועל.

 

 

12. ע.תאורן

ע.תאורן הינו עוזרו הראשון של התאורן ויעזור לו להוציא לפועל את תוכנית  התאורה. עוזר התאורן הוא זה שיהיה אחראי על הוצאת הציוד בבוקר וכך יוודא ששום דבר לא חסר לצילומים. כמו תפקידו הוא גם לבדוק את הציוד ולראות שהכול תקין טרם היציאה לצילומים. התאורן אחראי לספור את כול הציוד בהוצאת ציוד ולספור שוב את הציוד לפניי העמסתו לרכב בתום יום הצילומים.

 

 

13. צלם ראשי

הצלם הראשי אחראי על מחלקת מצלמה ומחלקת תאורה. בתיאום עם הבמאי, הצלם הראשי יחליט בנושאים הקשורים לעיצוב התאורה והעמדת השוט. לפניי יציאה לצילומים הצלם הראשי  יהיה נוכח בסיור לוקיישן וזאת על מנת להבין את החלל. סיור הלוקיישן יעזור לצלם הראשי להבין איזה ציוד הוא צריך ואיך הוא הולך לבנות את הסטים מבחינת המצלמה. לאחר סיור הלוקיישן יערוך שוטינג ( תוכנית צילומים) ביחד עם הבמאי והמפיק. הצלם הראשי יעביר את התרשמותו מהלוקיישן לע.צלם ראשון וזה יבנה עבורו רשימת ציוד התואמת להשקפותיו.

 

 

14. ע.צלם ראשון

ע.צלם ראשון הינו עוזרו הישיר של הצלם הראשי. ניתן לקרוא לו גם פוקוס פולר שכן הוא אחראי על כך שעדשת המצלמה תהיה תמיד בפוקוס. כמו כן הוא יהיה אחראי על רשימת הציוד של מחלקת מצלמה ויעביר רשימה מסודרת למפיק לאחר שהבין את חזונו של הצלם. העוזר הראשון יהיה נוכח בהוצאת ציוד בבוקר טרם הצילומים ויבדוק שכול הציוד קיים ותקין. בסוף יום הצילום עוזר הצלם יספור את כול הציוד ויוודא ששום פריט לא חסר.

 

 

15.ע.צלם שני

ע.צלם שני הינו עוזרו של העוזר צלם הראשון. תחומי אחריותו העיקרים הינם 1.להפעיל את הקלאפר בתחילתו של כול טייק וזאת על מנת שיהיה מעקב אחרי הטייקם בחדר העריכה. 2.להחליף כרטיסי זכרון למצלמה כאשר היא מלאה. 3. לפרוק את החומרים במהלך היום ובסוף היום לאר דיסק שהולך לעריכה. במקרים מסוימים יהיה זה הע.צלם שני אשר בודק ומוציא ציוד בבוקר ומעמיס חזרה בסוף היום.

 

 

16. סאונדמן

הסאונדמן אחראי על כול הקלטת  החומרים המצטלמים במהלך יום צילום. במהלך היום צילום יתפעל הסאונדמן את כול מערכות ההקלטה. הוא זה שיניח את הנקים ( מכשירי ההקלטה) על השחקנים על מנת להקליט אותם כאשר הם מדברים. לאחר שהונחו המכשירים על השחקנים ישב הסאונדמן עם קונסולט ההקלטה שלו וישים לב שההקלטה מתבצעת כראוי וללא הפרעות סאונד למיניהם. הסאונדמן יכול לפעמים לפסול לוקיישנים בגלל בעיות סאונד. למשל האופציה לצלם לייד פסי רכבת או כביש עמוס יכולה להיפסל על ידו. בארץ לרוב אנשי הסאונד יהיה ציוד משלהם אך לא תמיד. הסאונדמן אחראי להעביר רשימת ציוד למפיק טרם היציאה לצילומים. חשוב שהסאונדמן ידע כמה שחקנים מדברים ביחד בסצנה אחת על מנת להבין את כמות הנקים שהוא יצטרך.

הפקה

17. בום מן

איש הבום יהיה אחראי על הקלטת הסאונד כאשר השחקנים נעים בתוך הסט. הקלטה תוך כדי תנועה.  הוא ישתמש במוט המיקרופון שלו על מנת לנוע מעל השחקנים או מתחת לשחקנים. הקלטה בעזרת בום תעזור להגיע להקלטה האיכותית ביותר בנוסף לנקים.

 

 

18. ארט דירקטור/ית

הארט דירקטור אחראי על הקונספט הוויזואלי  של הסרט מבחינת תפאורה. מדובר בתפאורה פיזית. נניח ומדובר בצילומים בתוך בית אז הארט דירקטור יחליט באילו רהיטים להשתמש ובאיזה צבע ייצבע הבית למשל. הוא נותן את הטון העיצובי להפקה. הצוות שלו שעליהם הוא יפקח בנוי ממס' אנשי צוות :

סט דרסר – הסט דרסר תפקידו להלביש את הסט משמע אם מדובר בבית מצטלם אז הוא יהיה אחראי על כול האביזרים הקטנים שיצטלמו בבית ויוסיפו לטון העיצובי   כגון מגבות, וילונות , סדיני מיטה, צלחות, פרחים אם צריך להניח בבית וכדו'.

פרופס מן – יעבוד בכפוף לסט דרסר ויבצע את חזונו. הפרופסמן יאבזר את הבית ויהיה אחראי על החפצים המצטלמים בין אם בבחירת החפצים, רכישת החפצים, ותפעולם בסט. הרבה פעמים השחקנים צריכים לאחוז בפריט מסוים והפרופס מן הוא זה שידאג שהפריט יגיע לידיי השחקן בכול פעם שהסצנה מצטלמת מחדש.

 

 

19. קונסטראקשן

מדובר באנשים אשר בונים את הסטים באולפן. לדוגמא : במידה ונדרש לצלם מקלחת באולפן, הרי לא ניתן באמת לייצר מקלחת אמיתית בתוך אולפן ולכן משתמשים בתפאורה שתחליף את חדר האמבטיה. אנשי הקונסטראקשן יבנו, יעצבו, ויצבעו קירות אשר ישמשו כתחליף לקירות אמבטיה במציאות. בארץ ישנן חברות מסודרות שבונות תפאורה כבדה  לסרטים.

 

 

20. מלביש/ה ראשית

המלבישה הראשית אחראית על כול הלבוש והתחפושות של השחקנים, ביטים, וניצבים בסט מצטלם. המלבישה הראשית תעבוד בצמוד לבמאי ותבנה ביחד איתו  את קונספט ההלבשה בעבור הפרויקט.

למלבישה בד"כ יהיו עוזרות הלבשה אשר יעזרו בהלבשה עצמה של השחקנים, איסוף הבגדים ומיונם ועוד..

 

 

21. מאפר/ת ראשית

תפקידה של המאפרת הינו לייצר לוקים שונים עבור השחקנים. החל משחקן בתסריט שעבר תאונה ועכשיו הוא פצוע ועד לשחקן בתסריט במצב מחלה. המאפרת תגיע עם כול הציוד שנדרש לסט  ותעבוד צמוד מול הבמאי על מנת לבצע חזונו. במידה ונדרשים אפקטים מיוחדים כמו צלקות וחבלות יהיה זה תפקידה של המאפרת. מאפרים ומאפרות יש הרבה בשוק מכיוון שחסמי הכניסה לתחום הזה לא קשים במיוחד. עם זאת מאפרים ומאפרות טובים באמת ישתלמו מאד להפקה ולכן כדאי להתאמץ. במהלך היום צילום חשוב שהמאפרת תהיה צמודה למוניטור וזאת על מנת לראות אם השחקנים צריכים תיקוני איפור.

 

 

22. מעצב/ת שיער

תפקידו של מעצב השיער הינו לעצב את שיערם של השחקנים ע"פ השקפתו של הבמאי ובהתאם לתיאור הדמות בתסריט. גם מעצבי השיער חשוב שיהיו צמודים למוניטור בכול עת שכן עלולים לקרות הרבה פעמים תיקוני שיער. מעצב/ת השיער יעבדו בתיאום עם המאפרת על מנת להיות מתואמים ביניהם ביצירת הדמות.כאשר שחקן נזקק לשפם או זקן זה יהיה גם בתחום אחריותם של מעצבי השיער.

 

 

23. סקאוטר לוקיישן

סקאוטר לוקיישן ( מאתר לוקיישנים) מאתר את כול הלוקיישנים ויגוייס להפקה בשלב מאד מוקדם.

מאתר הלוקיישנים על מנת לבצע את עבודתו בצורה הטובה ביותר יקרא את התסריט וידבר עם הבמאי על מנת לבנות לעצמו בראש את הלוקיישנים שהוא צריך למצוא. מדובר בתפקיד עם המון אחריות ולכן חשוב שמאתר הלוקיישנים יהיה בן אדם עם המון נסיון. ישנם הרבה מאד פרמטרים לפיהם הוא צריך למצוא את הלוקיישן על מנת שלהפקה יהיה תנאים אופטימלים לעבוד בהם. מאתר הלוקיישנים יעבוד בעיקר מול המפיק בפן הכלכלי ומול הבמאי בפן היצירתי.

 

 

24. מנהל לוקיישן

ברגע שהסתיימה עבודתו של מאתר הלוקיישנים נכנס לפעולה מנהל הלוקיישן. לעומת מאתר הלוקיישנים אשר פעיל לפניי הצילומים מנהל הלוקיישן יהיה זה שפעיל במהלך הצילומים. תחומי אחריותו שונים ומגוונים: סגירה הרמטית של הלוקיישן בעבור ההפקה שזה אומר למצוא בלוקיישן או ליד הלוקיישן חדר איפור הלבשה, מקום בו אפשר לפרוס קייטרינג, שירותים, חנייה בעבור רכבי ההפקה, חדר מנוחה לשחקנים אם צריך ועוד. בנוסף מנהל הלוקיישן יהיה אחראי גם על אישורי צילום בכול לוקיישן. במידה ומדובר בלוקיישן השייך לעירייה הוא יצטרך לקבל אישור מהעירייה. במידה ומדובר בלוקיישן פרטי הוא יצטרך לקבל אישור מבעל הנכס , לסגור איתו תשלום, ולערוך מולו הסכם. המפתחות ללוקיישן נמצאות אצלו ביד ולכן הוא זה שיפתח את הלוקיישן בכול יום בבוקר ויסגור את הלוקיישן בערב. ארחיב יותר על תפקידו של מנהל הלוקיישן בפרק באתר  תורת הלוקיישנים ( להכניס לינק)

 

 

אתם יוזר ממוזמנים להיכנס לבלוג שלי לעוד טיפים בנושא הפקת סרטים.