הזמנת רכבי ציוד להפקת סרט – כול מה שרציתם לדעת


אז נסגרתם סופית על הציוד שאתם צריכים לימי הצילום וכעת יש לכם רשימה סגורה ביד של ציוד תאורה, ציוד מצלמה, ציוד גריפ אולי וציוד מחנה. כעת אתם צריכים להוביל את הציוד ללוקיישן ונשאלת השאלה עם איזה רכב אתם תובילו את הציוד. בכול הפקת סרט נדרשת כמות ציוד שונה ולכן יש להבדיל  בין רכבי הציוד השונים ולהבין טוב טוב טוב מה אנחנו צריכים.

 

במאמר זה אפרט על סוגי רכבי הציוד השונים הנמצאים בשימוש ורווחים בתעשיית הפקת הסרטים בישראל. לכול רכב מטרה שונה ולא תמיד רכב מסוים יתאים לאופי ההפקה שלכם. כמו כן אציין מס טיפים בכול הקשור להזמנת רכב ציוד על מנת שתוכלו לצאת להפקה בראש שקט.

 

1.כללי ברזל בהזמנת רכב ציוד להפקת סרט

 

א. תמיד אבל תמיד להזמין רכב ציוד מראש. ושאני אומר מראש אני מתכוון ללפחות שבוע לפניי היציאה לצילומים אם לא יותר. איננו לעולם יכולים לדעת מה יהיה מצב כמות ההפקות הרצות במקביל כרגע בשוק ולאם לא נגדיל ראש יכול להיות שנמצא את עצמנו קרובים מאד ליציאה לצילומים אך בלי רכב ציוד. אין הרבה ספקי רכב טובים בתעשייה הקטנה שלנו ולכן במקרה כזה של דקה 90 יכול להיות שנמצא את עצמנו עם רכב טארנטה/ שבור או עליית מחירים.

 

ב. תמיד תזמינו רכב מספק רכבים שאתם סומכים עליו או שקיבלתם עליו המלצות. אינני יכול להדגיש מספיק כמה רכב ציוד במצב תקין חשוב להפקה ובמיוחד אם אתם יוצאים להפקה ארוכה של סדרה או סרט. הרכב הולך לעבוד כמו חמור בתקופת ההפקה ואולי לנסוע בכול רכבי הארץ על ציוד מאד כבד עליו. תנאי שטח או כבישים הרכב אמור להתגבר על כול הרפתקאה שתציב בפניו ההפקה בין אם מצלמים במדבר ובין אם מצלמים בהרים.

 

תארו לכם את הסנריו הבא. אתם מצלמים בשחרות שזה חור ליד אילת ללא שום ציוויליזציה במרחק קילומטרים. הרכב ציוד שלכם מכיל את כול הציוד מצלמה ותאורה של ההפקה ובדרככם ללוקיישן כאשר נשאר עוד חצי שעה לתחילת הלוז הרכב נתקע. אני מדבר על סיוטו של כול מפיק כי כרגע אין איך להוביל את הציוד ויעברו שעות רבות עד שהרכב יחולץ או יתוקן אם בכלל. אתם לא רוצים שזה יקרה ולכן תבהירו טוב טוב לספק שממנו אתם לוקחים את הרכב ציוד לאן אתם נוסעים עם הרכב ושייתן לכם את הרכב הטוב ביותר שלו.

 

ג. אם אתם לא מנוסים מספיק בשביל להבין איזה רכב ציוד אתם צריכים שיתאים לכמות הציוד שלכם מאד חשוב להתייעץ עם התאורן ועם הצלם ולשאול אותם איזה רכב ציוד לדעתם צריך. הדבר האחרון שאתם רוצים שיקרה זה שתגיעו למחסן ציוד ביום הוצאת הציוד והרכב לא יכול להכיל את כמות הציוד שאתם צריכים. מעבר לזה ונגיע לכך בהמשך לכול רכב יש פונקציה מסוימת. ישנם רכבים שמתאימים לציוד תאורה בלבד או רכבים לציוד מצלמה בלבד. אל תנחשו אלא פשוט תתייעצו עם הצוות שלכם זה הכי קל שיש.

 

ד. כמו בחברת השכרת רכב כאשר אתם מוציאים רכב ציוד יש לצלם את הרכב מכול הזוויות וזאת על מנת שאם יש פגיעה שלא אתם ביצעתם ברכב תוכלו להראות לספק תמונות משלכם ולא להסתמך על התמונות שלו.

 

ה. ספקי רכבי הציוד ברוב הפעמים יבקשו ממכם להחזיר את הרכב עם אותה כמות הדלק שקיבלתם ולכן חשוב מאד לצלם את מד הדלק בהוצאת הרכב וזאת על מנת לחסוך ויכוחים מיותרים עם חברת ההשכרה כאשר מחזירים את הרכב.

 

ו. חשוב מאד שיהיה הסכם מסודר ביניכם לבין חברת ההשכרה של רכב הציוד כאשר מוציאים רכב. בהסכם זה ישנם סעיפים חשובים שכדאי לשים לב אליהם כמו עניני ביטוח והשתתפות עצמית במקרה של נזק לרכב, כמות הקילומטרים החינמית המותרת לכם ומתי אתם עוברים כמות זו, סכום הכסף שסיכמתם עליו בעבור הרכב ועוד..

 

ז. לפניי הזמנת הרכב מאד חשוב לשאול את הספק איך הרכב יגיע אליכם. בד"כ זו אחריותו של הספק להוביל לכם את הרכב לחברת השכרת הציוד. מסיבה זו הרבה מספקי השכרת רכבי הציוד ממוקמים קרוב לחברות ההשכרת ציוד וזהו דבר מאד נוח. במידה והספק לא ממוקם ליד חברת השכרת הציוד על אחריותו להוביל עבורכם את הרכב למיקום הוצאת הציוד.

 

ח. ביום הוצאת הרכב לא לשכוח להגיע עם רישיון הנהיגה של מי שינהג ברכב כי הספק קרוב לוודאי יבקש זאת. וודאו שלעוזר ההפקה שלכם או ע.תאורן או כול איש צוות אחר המיועד לנהיגה ברשותו רישיון בתוקף וגם רישיון המתאים בחוק לסוג הרכב אותו אתם מוציאים. להוצאת משאית דרוש רישיון ג' וגם לרכב מסוג דוקטו נדרש רישיון מיוחד. לרכב קטן מסוג ברלינגו או קאנגו לא נדרש רשיון מיוחד.

 

 

2.סוגי רכבי ציוד בהפקת סרט מטרתם, יתרונות וחסרונות.

 

בתכלס הכול מסתכם בסופו של דבר בגודל ההפקה שלכם. אם מדובר בהפקה פיצית עם מס אביזרי צילום ותאורה ממש מועטים אז יכול להיות שתסתדרו עם רכב קטן כמו ברלינגו ורכב זה יכיל את כול הציוד שלכם. מצד שני יכול להיות שההפקה שלכם ממש גדולה ואז אתם תצטרכו משאית גדולה לכול הציוד ולכן מאד מאד חשוב שאם אתם ללא ניסיון אז להתייעץ עם אנשי הצוות שלכם.

 

רכבים בקטגוריית מסחריות קטנות רנו קאנגו, סיטרואן ברלינגו, פיאט דובלו ועוד.

 

רכבים מסוג זה בד"כ ישמשו כרכבי ציוד מצלמה בלבד. בהפקה בריאה כאשר יש מספיק תקציב גם לרכב תאורה וגם לרכב מצלמה בנפרד, רכבי ציוד בקטגוריה זו יעשו את העבודה בצורה טובה מאד כרכב מצלמה. כך גם לא נוצר בלבול בציודים בין תאורה למצלמה. ציוד התאורה יהיה ברכב ייעודי וציוד המצלמה ברכב ייעודי.

 

 

 

 

 

 

 

רכבים בקטגוריית רנו בוקסר ופיאט דוקטו

כמדומני זוהי הקטגוריה הכי מבוקשת ברכבי הציוד להפקות וידאו. מדובר ברכב שנמצא מבחינת הגודל שלו בדיוק בין רכב מסחרי קטן לבין משאית גדולה ולכן יכול  לשמש ומשמש עבור מס' מחלקות הפקה שונות. מדובר ברכב מאד נוח לעבודה עם שני דלתות אחוריות גדולות ודלת צד גדולה להעמסה ולפריקה מהירה. גם מבחינת נגישות ללוקיישן מדובר ברכב נוח שכן התנועה איתו נוחה והוא לא מסורבל כמו התנועה במשאית גדולה. בהפקות הרבה פעמים נצטרך להיכנס לכול מיני חניונים או מעברים צרים ולכן חשוב לקחת את זה בחשבון.

רכב זה יכול לשמש כרכב ציוד מצלמה ותאורה ביחד בהנחה שאנו בהפקה סרט בינונית מבחינת גודל.

רכב זה יכול לשמש כרכב תאורה בלבד או כרכב מצלמה בלבד במידה ואנחנו בהפקה סרט גדולה ובעלת תקציב.

רכב זה יכול לשמש כרכב ציוד מחנה בלבד בהנחה שאנו בהפקה סרט ארוכה ובעלת תקציב.

*אם אתם מזמינים רכב מסוג זה וודאו מול ספק הרכבים שלכם שהרכב מגיע עם מדפים בצדדים ועדיף מדפים מתקפלים. המדפים מאד יעזרו לכם עם סידור הציוד בצורה חכמה ונוחה. כמו כן עזר מאד חשוב שמאד מאד יעזור לצוות בזמן פריקה והעמסה זוהי הרמפה. אל תשכחו לבקש מספק הרכב ציוד שלכם שיוסיף רמפה לרכב. הרמפה משמשת כגשר בין הרצפה לבין תא המטען של הרכב כאשר צריכים לעלות עגלות לרכב ואמצעים עם גלגלים. זה אולי עוד טיפה כסף אבל שווה כול שקל.

 

 

 

 

 

 

 

 

משאיות ציוד

כאשר אנו נמצאים בהפקת סרט יחסית גדולה עם הרבה מאד ציוד אנו נשתמש במשאיות כרכבי הציוד שלנו. ישנם כול מיני סוגים של משאיות ציוד בשוק וניתן לעשות בהן הרבה שימושים. משאית בגלל גודל שטח המטען שלה יכולה להכיל כמות ציוד של כמה מחלקות ביחד.

 

לצורך העניין ישנן משאיות המחולקות במחיצות וכך ניתן להפריד בין הציוד של המחלקות השונות ולשמור על הסדר. יכול להיות שחצי אחד של המשאית יהיה בעבור ציוד תאורה והחצי השני יהיה בעבור ציוד מצלמה. ישנן משאיות גם שבאחד מהמחיצות יהיה חדר משרד ואיפור הלבשה. ישנן כול מיני ורסיות של משאיות ציוד ולכן חשוב לדעת מה קיים בשוק ומה אתם צריכים.

 

*חשוב לציין שנהג של משאית חייב שיהיה ברשותו רשיון ג' ושהוא יכול לנהוג במשאית כבדה. ודאו את זה עם עוזר ההפקה שאתם סוגרים לפרויקט שלכם.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.עלויות של רכבי ציוד בתעשיית הפקת סרטים

 

קטגוריית מסחרי קטן ברלינגו או קאנגו תעלה בין 200 ל 400 ₪ ליום השכרה (תלוי לכמה זמן לוקחים את הרכב)

קטגוריית פיאט דוקטו רנו בוקסר תעלה בין 500 ל 700 ₪ ליום השכרה ( תלוי לכמה זמן לוקחים את הרכב)

קטגוריית משאית תעלה בין 800 ל 1200 ₪ ליום השכרה ( תלוי לכמה זמן לוקחים את הרכב).

 

מאמרים נוספים שעלולים לעניין אותך :

רשימת ציוד המחנה שכול מפיק שצריך שיהיה לו.

איך ללהק דמויות בתעשיית הפקות הסרטים.


Comments (2)

  1. נטליה

    שלום,
    אני סטודנטית מבית הספר סם שפיגל. האם יש לכם הנחות לסטודנטים?
    האם אתם מספקים רכבים גם בימי שבת או איך נחשבים אם יום הצילומים ביום ראשון.

    תודה

    נטליה

    הגב
    • david

      היי נטליה,

      אינני ספק רכבים, אני מפיק שכתב מאמר זה. יכול להמליץ לך על חברה מאד טובה בשם "שווארץ". תמצאי אותם בגוגל בשניה.

      הגב