הגשת תיאום מס ושכר אמנים בהפקות צילום – איך עושים את זה?


בעבודתי כמפיק אני נתקל פעמים רבות באנשי צוות חדשים שסיימו כרגע את ימי הצילום הראשונים שלהם בתעשייה ואינם יודעים כיצד לקבל תשלום מחברת ההפקה עבור עבודתם הקשה. מאמר זה נכתב באהבה רבה עבור כול אלה החפצים לקבל את המשכורות הראשונות שלהם בתעשייה 🙂 עזרה בהכנת המאמר איילת דר ע.במאי על חלל המאמינה גם בשיפור הסטנדרטים בתחום שלנו. בסוף כול הפקה בין אם מדובר בהפקה ארוכה של סדרה ובין אם מדובר ביום צילום בודד של פרסומת, תמיד אבל תמיד תדרוש חברת ההפקה מסמכי הנהלת חשבונות מאיש הצוות על מנת להעביר לו את התשלום. זהו נדבך מאד חשוב בעבודתנו כפרילנסרים/עצמאיים. כאנשי צוות חדשים בתעשייה כדאי לכם לדעת את החוקים בכול הנוגע לנושא זה.

 

הערה חשובה לפני שאנו ממשיכים – המידע הוא לכל מי שמתפרנס אך ורק בתחום זה של הפקות ואיננו מקבל תלושי שכר. במידה ויש לכם תלושי שכר מעבודה נוספת, יש לנהל זאת עם רו"ח. לחדשים בתעשייה – תיהיה התייחסות מפורטת לנושא בסעיף ג'.

 

חשוב לציין שאינני מומחה מס ולכן במאמר זה רק אפרט את התהליכים שצריך לבצע על מנת להגיש דרישות תשלום לחברות ההפקה ולא אכנס לסכומים או המלצות באיזה אופן לדרוש תשלום. לאור ניסיוני הרב בהגשת חשבוניות וגביה מחברות הפקה שונות, אני מאד ממליץ לכול מי שבוחר בדרך זו של להיות עצמאי, לשכור שירותים של רואה חשבון שישמור עבורכם על הסדר וידאג לכל ההתנהלות הכספית מול רשויות מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי.

 

בעבודתינו כעצמאים, שלושת הגופים שציינתי לעיל, ישחקו תפקיד רב בהתנהלות הכספית העסקית שלנו. לעובדים שכירים אין בעיה כזו, שכן תשלומים כמו מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי מופרשים אוטומטית מהמשכורת החודשית ומגולמים בה. זוהי אחריותו של המעביד לשלם סכומים אלו. אנו כעצמאים מתפקדים כבוס של עצמנו ולכן עלינו חלה אחריות תשלומים אלו.

 

קיימות אם כן מספר דרכים בהן יש לדרוש תשלום מחברת ההפקות עבור עבודתכם והן למעשה נגזרת של ההכנסה שנתית שלכם. ישנן מדרגות שונות של הכנסה שנתית, כאשר כל מדרגה מחייבת אמצעי דרישת תשלום אחר. להלן אם כן תהליך דרישת התשלום החוקית מחברות ההפקה והדרך בה יש להתנהל על מנת לקבלו. בתהליך זה אציג הן את האופן בו דורשים ומקבלים תשלום אנשי צוות ותיקים בתעשייה כמו גם מצטרפים חדשים העושים את צעדיהם הראשונים:

 

א.חשבונית מס 

 

זהו מסמך שכל איש תעשיה וותיק מכיר. כנגד חשבונית זו תשלם חברת ההפקה את התשלום לעובד בניכוי ההפרשות לרשויות המס והמע"מ. השימוש בחשבוניות מס משמעו שהגענו לשלב בו אנו מוגדרים כעוסק מורשה, משמע אנו מרוויחים סכום שנתי מעל רף מסוים המחייב שימוש בחשבוניות מס. במקרה זה של הגשת חשבונית מס אנו ניקח את הסכום שסגרנו מול המפיק, נוסיף עליו מע"מ ונגיש למפיק.

 

ב.חשבונית ע.פטור

עוסק פטור הינו עוסק (עובד) עצמאי שההכנסה השנתית שלו שלו היא בין עובד עצמאי חדש שטרם סגר שנה בתחום ומגיש לחברת ההפקה שכר אמנים/תיאום מס (נגיע לזה בהמשך), לבין עוסק עצמאי מורשה שמגיש חשבוניות מס (כפי שהוצג לעיל). על מנת שישתלם להגיש חשבוניות עוסק פטור להפקות כדאי שההכנסה השנתית הכוללת (מכל העבודות הרשומות כהכנסה) תיהיה מעל 75,000 ₪*. בכל מקרה כדאי מאד לברר זאת מול רו"ח. במקרה זה של הגשת חשבונית עוסק פטור עבור ההפקה, אנו ניקח את הסכום שסגרנו מול חברת ההפקות על עבודתנו וזהו הסכום שנגיש לחברת ההפקות. שימו לב שבהגשת חשבונית ע.פטור איננו צריכים להוסיף מע"מ שכן המדינה מעודדת עסקים זעירים ורוצה שהם יגדלו ולכן מקלה עליהם בשלב זה.

 

ג.שכר אמנים/תיאום מס 

דרישת תשלום זו מתייחסת לאנשי צוות חדשים שעושים את צעדיהם הראשונים בתעשייה ועדיין אין להם חשבוניות ע.פטור או חשבוניות מס כפי שציינתי לעיל. מדובר בטופס שמקבלים ממס הכנסה וחברת ההפקה מכבדת. להלן הצעדים על מנת להשיג טופס זה.

 

 

1. יש להצטייד ב : 

  • שם חברת ההפקות.

 

  • מספר תיק הניכויים של חברת ההפקה; לכל חברת הפקה יש תיק ניכויים הרשום במס הכנסה. לכל תיק ניכויים מספר סידורי המשתנה מחברה לחברה (ומתחיל בספרה 9) כל מפיק/ת מתאם/ת משרד של חברת ההפקות שתשאלו ידעו להגיד לכם מס' תיק ניכויים. במאמר הבא שלי אודות "סגירת הפקה" תוכלו לקרוא בהרחבה אודות סעיף זה. חשוב להדגיש, שלעיתים חברת הפקה פותחת תיק ניכויים בעל מספר חדש לטובת הפקה ספציפית. עליכם לוודא שמספר תיק הניכויים שאתם צריכים הוא זה שהמפיק מאשר כי ממנו ישלמו לכם את שכרכם.

 

  • במידה ואתם מקבלים גם תלושי שכר – יש להצטייד גם בו. האחרון שקיבלתם.

 

2.פנייה למס הכנסה

יש ללכת אישית לסניף מס ההכנסה הקרוב לביתכם המקבל פניות ציבור ולפנות למחלקת 'תיאום מס'. לא לשכוח תעודת זהות. 

 

3. מילוי טופס 116

בהגיעכם למחלקה, קחו מספר לתורכם ובזמן ההמתנה מלאו טופס 116  הנמצא לרוב באיזור ההמתנה (אפשר גם להוריד מהאינטרנט ולבוא מוכנים או לגשת לעמדת הטופסיאדה הנמצאת לרוב בקומה זו). להלן הטופס לנוחיותכם.

טופס 116

 

אופן מילוי הטופס:  

3א.    יש למלא את כל פרטיכם האישיים כולל בני זוג (נשואים בלבד) וילדים הרשומים על שמכם, בדגש על שנות לידה.

 

 

 

 

 

 

סעיף ד' בטופס הוא המטרה:

 

 

 

 

סוג ההכנסה = שכר אומנים

פרטי המעביד =  שם חברת ההפקה ומספר תיק הניכויים.

 

3.ב תקופת ההכנסה בשנת המס = שנתי (משום שלרוב מדובר בחברת הפקות שתעבדו איתה רק פעם אחת בשנה להפקה ספיציפית. גם אם התשלום הוא לאורך מספר חודשים – במצטבר זה נחשב פעם אחת שנתי, שכן היא איננה המעביד הקבוע שלכם).

 

3.ג הכנסה ברוטו = שנתית משוערת = יש לרשום את השכר המצטבר שתקבלו עבור כל תקופת ההפקה.

לדוגמא: סגרתם 100 ₪ ליום עבודה ותעבדו חודשיים, בהם יש 42 ימי עבודה – הסכום אותו תרשמו יהיה 4,200 ₪ בעמודה של 'שנתית משוערת' (100 X 42). סגרתם גם שעות נוספות? תעשו הערכה גסה של תוספת התשלום ותכניסו לשנתית המשוערת.

במידה ואתם אתם לא יכולים לאמוד מראש את השכר שיצא לכל התקופה, תאלצו לבוא כל חודש מחדש להוציא ניכוי מס מעודכן על השכר המדוייק. במקרה כזה, עליכם כל פעם להוסיף על השכר שכבר הצהרתם ולא לציין רק את השכר של אותו חודש**.

לדוגמא: בחודש מאי יצא לכם 1,200 ₪. הצהרתם 'שנתית משוערת' של 1,200 ₪. בחודש יוני יצא לכם 1,400 ₪. אתם באים עם טופס חדש ובו אתם כותבים את אותם פרטי חברת הפקה רק שב'שנתית משוערת' אתם כותבים 2,600 ₪ (1,200 + 1,400).

 

כמו שאתם רואים, ניתן למלא מספר מעסיקים על בסיס 'שכר אומנים' באותו טופס כך שמומלץ לרכז לביקור אחד כמה דרישות תשלום. בעמוד האחורי יש לחתום כנגד כל ההצהרות.

 

4.סיימתם למלא את הטופס והגיע תורכם לשבת מול פקיד השומה

הגישו לו את הטופס המלא (יתכן שגם תדרשו לתעודה מזהה). הפקיד יזין את המידע לתיק שיפתח על שמכם ובו במקום יוציא לכם מכתב  שהינו טופס ניכוי המס הנכסף וכותרתו היא 'קביעת שיעור הניכוי מתשלום שכר אומנים לשנת מס 2018 ויחתום עליו. להלן דוגמא לטופס.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בראש הטופס ניתן לראות את שם חברת ההפקה.

בסעיף א – תראו את פרטיכם האישיים.

בסעיף ב1 – וזה הסעיף החשוב, יופיע השכר עליו הצהרתם (בתוספת של 10%) ואחוז המס שיש לגבות עד לשכר זה, כולל (ז"א הסכום שינוכה מהתשלום שלכם ע"י חברת ההפקה ויועבר למס הכנסה). לרוב יהיה כתוב 0% שכן כמתחילים בתחום טרם הגעתם לשכר שנתי מצטבר של 75,000* ₪ שממנו מנוכה מס. עם זאת, חשוב לדעת שהשכר השנתי אליו מתייחס ניכוי מס ההכנסה הינו לכלל הכנסתכם השנתית ומחשב גם את השכר מתלושי משכורת במידה ויש (כמובן לשנת המס הרלוונטית). מעל שכר שנתי מצטבר זה, ינכו לכם אחוז מס שהינו פונקציה של ההכנסה השנתית שלכם (יוצא אוטומטית ממחשבי מס ההכנסה) ומחושב לפי מדרגות מס.

בסעיף ב2 מצויין שמעל השכר עליו הצהרתם, ינוכה לכם מס. לכן מאוד חשוב, במידה ועברתם את השכר עליו הצהרתם באותה חברת הפקות, להוציא ניכוי מס חדש ומעודכן בסכום המצטבר (כפי שהוסבר בסעיף 3א). זה יחזור שוב לניכוי 0% כל עוד כמובן לא עברתם *75,000 ₪ שנתי.

 

5.דרישת תשלום עבור חברת ההפקות

עכשיו משיש בידכם את טופס ניכוי המס ממס הכנסה כשהוא חתום (עליו דיברנו בסעיף 4 לעיל), עליכם למלא טופס דרישת תשלום לחברת ההפקות. מדובר בד"כ במסמך פשוט  בעל פורמט משתנה בהתאם לחברה ההפקות (תכלס מחליפים לוגו…). תבקשו אותו מהמפיק/ה או המתאם/ת או שאפילו תכינו בעצמכם בהתאם לדוגמה המצורפת.להלן דוגמא לדרישת תשלום סטאנדרטית.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.אתם בשלב האחרון 

כעת משיש לכם את שני הטפסים – ניכוי מס ודרישת תשלום מלאים וחתומים (הראשון ע"י מס הכנסה והשני על-ידכם), שלחו למפיק/ה ו/או למתאם/ת. וודאו שהגיעו ואושרו. אפשר כמובן לסרוק ולהעביר במייל.

 

7.אבל מתי מגיע הכסף?

התשלום הוא בד"כ שוטף + X. משמע מסוף החודש בו הגשתם את דרישת התשלום + X ימים. זאת אומרת: הגשתם את דרישת התשלום ב18.7 והתשלום הוא שוטף + 30, תקבלו תשלום בסוף אוגוסט (סוף חודש יולי + 30 יום).

איך מגיע הכסף?

כל חברת הפקות והדרך שלה. יש את המפותחות שעושות העברה בנקאית ויש את השאר שמכינות צ'ק ובמקרה הטוב יזכרו להתקשר לומר לכם שהצ'ק מוכן ושתבואו לאסוף. לכן באחריותכם לוודא שיש צ'ק ולבוא לאסוף או לבקש שישלחו דואר. לא יקרה מעצמו…

 

בהצלחה!

 

 

*סכום משוער. יש לבדוק ישירות עם מס הכנסה.

**כמובן שאת הכל ניתן לעשות באינטרנט, אבל פעם ראשונה חייבת להיות מול פקיד מס ולהבין כיצד נראים ונעשים הדברים וכן יש לקבל סימסה לאינטרנט. מה גם שדרך האינטרנט לוקח זמן עד שנשלח בחזרה טופס מעודכן. בהגעה פיזית למס הכנסה מקבלים את ניכוי המס במקום כאמור.

 

מאמרים נוספים שאולי יענינו אתכם : 

כיצד לחשב שעות נוספות במחשבון שכר אקט.

כיצד למלא טופס צילומים בעיר תל אביב ולמה זה חשוב. 

 

 

 


Comments (24)

  1. איצ'ה

    כל הכבוד!
    תבורך על ההסבר הברור והמפורט – "מורה נבוכים" עבור המתחילים.
    חג פסח שמח ואביב משמח!

    הגב
  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שלום. מה לגבי ביטוח לאומי ומעיים ומס בריאות?

    הגב
    • david

      היי,
      ביטוח לאומי למשל אני משלם באופו נפרד ישירות למוסד. אני עושה זאת בליווי רואה החשבון שלי ומייעץ גם לך.

      הגב
  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שאלה: יש לי חברה של אטרקציות לאירועים שבה אני משתמש הרבה מאוד בעובדים חד פעמיים, האם ניתן לשלם באותה הדרך לעובדים אלו? אם לא האים יש דרך אחרת לשלם לעובד חד פעמי שיוכר לי כהוצאה? אני משלם אלפי שקלים של משכורות שלא נכנסות לי להוצאות.

    הגב
  4. Elkana Efrati

    שאלה: יש לי חברה של אטרקציות לאירועים שבה אני משתמש הרבה מאוד בעובדים חד פעמיים, האם ניתן לשלם באותה הדרך לעובדים אלו? אם לא האים יש דרך אחרת לשלם לעובד חד פעמי שיוכר לי כהוצאה? אני משלם אלפי שקלים של משכורות שלא נכנסות לי להוצאות.

    הגב
    • david

      היי שאלה טובה. אני מכיר את התחום שלי ופחות את תחום האטרקציות לאירועים ולכן מייעץ לך להתייעץ עם רואה חשבון או עם מס הכנסה. בהצלחה!

      הגב
  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הי האם חייבים ללכת לסניף של משרד הפנים הקרוב לביתי על פי הכתובת בתעודת זהות? או שאפשר לכל סניף אשר מבצע את הפעולה?

    הגב
  6. מיכל

    תודה על המדריך עזר מאד. מה לגבי דוח שנתי למס הכנסה ? לפי מה מגישים ? צריך בכלל ?

    הגב
  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הי שאלה,
    האם בטופס דרישת התשלום לחברה צריך לכלול מע"מ או לא?
    מי משלם מע"מ על העבודה אני או החברה?
    אשמח ממש לתושבה!

    הגב
    • david

      היי,
      בטופס דרישת התשלום בטח שצריך לכלול מע"מ. אם אתה מבצע העבודה ואתה עוסק מורשה אתה צריך להוסיף מעמ.

      הגב
  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מעוניינת בטופס שכר אמנים לשנת 2020…
    יש לי טופס 116 מוכן לשליחה
    בכ״ז אשמח לעזרה:)
    הטל שלי 0522567811
    תודה:)

    הגב
  9. צבי

    תודה רבה על המידע. יש לי עבודה קבועה עם שכר נמוך. מידי פעם אני עובד בשכר אומנים. אני עובד לפי ההנחיות שרשמת כאן. השאלה שלי האם אני צריך להוציא קבלה על הסכום שאני מקבל תמורת שכר האומנים?

    הגב
    • david

      היי צבי, ככול הידוע לי מישהו שמגיש טופס שכר אמנים איננו צריך להנפיק קבלה.

      הגב